2018-09-26

Cum s-a infectat pesta porcină de virusul propagandei pro-Kremlin (Partea I)

*Nicolae Țîbrigan

f1

 Folosirea în scopuri propagandistice a unui virus cu răspândire globală, chiar și în rândul suinelor, nu este un fapt nou pentru designerii dezinformării de la Kremlin, aceștia reușind să-și perfecționeze și adapteze vechile „instrumente” și „tipare de narațiuni” elaborate încă în perioada sovietică. De altfel, „uneltele” dezinformatoare erau implementate de către serviciile secrete de atunci (Ceka, OGPU, NKVD, KGB etc.) prin intermediul așa-numitelor „măsuri active”, și reluate în prezent de canalele pro-Kremlin cu scopul de a alimenta discursul anti-european și anti-american în mediile politice și agricole din statele Europei de Est, dar și pe rețelele de socializare.

Astfel, jurnaliștii de la G4Media.ro au constatat că începând cu politicieni, fermieri, simpli utilizatori de rețele sociale și până la „contribuitori” pentru site-uri cu „administrare anonimă”, toți utilizează narațiuni dezinformatoare asemănătoare cu cele ale propagandei pro-Kremlin.

f2

Captură după o dezinformare anti-UE citată de site-ul Agrointel.ro

Sursa: Agrointel.ro

Tema predilectă este cea a țărilor din Europa de Est ca piețe de desfacere pentru producătorii din vestul continentului, urmând și câteva narațiuni conexe, cum ar fi: calitatea proastă a produselor occidentale în regiunea estică a Europei; produsele occidentale sunt dăunătoare pentru sănătatea consumatorilor din regiune; și că UE are un plan ascuns de „a lichida” agricultura țărilor din estul Europei și de a o înlocui cu importuri occidentale calificate drept „deșeuri”, „otrăvuri” sau „produse cancerigene”. Evident că propagandiștii nu oferă și informații concludente, care să explice aceste importuri din alte state, chiar dacă România demult nu mai reușea să acopere necesarul de carne de porc. Astfel, România importa în jur de 45% din totalul cantității necesare (209 555 t) din Germania (57 000 t), Spania (41 000 t), Ungaria (31 000 t), Olanda (21 000 t) și Polonia (18 000 t).

Preluarea narativelor anti-UE de către o serie de politicieni și fermieri locali, în ciuda informațiilor oficiale oferite de autoritățile europene, își poate avea explicația și în distribuirea acestor narațiuni prin intermediul unor site-uri cvasi-obscure, cum ar fi agrointel.ro, loon.ro, industriacarnii.ro sau agroinfo.ro,  care preiau și alimentează (in)conștient cu dezinformări site-ul de propagandă Sputnik. Mai mult, acestea lansează cele mai deocheate teorii ale conspirației, fiind amplificate și distribuite ulterior de către propagandiștii pro-Kremlin pe diverse rețele sociale.

f3

Dosarul „Pesta porcină în România” de pe Sputnik cu 59 de articole

Sursa: Sputnik.md

 Sputnik se activează

La fel ca și în statele baltice, presa pro-Kremlin distribuie la nivelul întregii regiuni a Europei de Est teorii ale conspirației cu privire la cauzele și originea pestei porcine africane (PPA), susținând falsa ipoteză a „laboratoarelor biologice ale Pentagonului”.

La o analiză mai atentă de conținut după titlul, autorii, data publicării, sursele și numărul de vizualizări ale articolelor (date disponibile AICI) vom constata următoarele aspecte destul de interesante:

  • Norul de cuvinte din titlurile alarmiste indică următoarea frecvență în ordine crescătoare: „africana”, „apocalipsa”, „agriculturii”, „fara ferma”, „gospodarii” „lovite”, „lovește”, „lovite”, „lovitura”, „masuri”, „Moldova”, „periculoasa”, „sanatori”, „bolnavi” și „ucisi” (>3 apariții); „Autoritatile”, „ANSVSA”, „despagubiri”, „Dimitrie”, „Musca” „masacrul” „porcilor” (>5); „pestei” „porcilor”, „porcine”, „tara”, „taranii” (>8); și „pesta”, „porcina”, „porci”, „Romania” (>12). Astfel, aici vedem că designerii dezinformării de la Sputnik au ales cuvintele-cheie specifice problemei pentru a-și indexa cât mai bine articolele pe motoarele de căutare în ceea ce privește subiectul dat.
  • 27% din articole sunt scrise de pseudonimul Daniel George Nistor care își rostogolește miciunile sputnikiste de pe contul fals de Facebook pe diverse grupuri de discuții. Evident cea mai zeloasă „contribuitoare” la propaganda pro-Kremlin privind pesta porcină fusese Georgiana Arsene – „admiratoarea” regimului separatist din Transnistria despre care am mai scris în materialele anterioare. Așadar, 3 din 5 articole pe tema pestei porcine din România erau publicate de Arsene cu o frecvență medie de 1,23 zile! Nu există zi în care Sputnik să rateze ocazia de a publica minciuni.
  • Obiectivul constă nu atât în a distribui dezinformarea despre pesta porcină în România, cât și în a „colecta” cât mai multe vizualizări și reacții (emoționale) pe rețele sociale. Numărul de vizualizări pentru fiecare articol în parte este contabilizat direct pe site, așa că per total dosarul cu pesta porcină africană (PPA) a reușit să strângă până la mijlocul lunii septembrie 129 891 de accesări (nu unice). Totuși, exceptând câteva articole „pompate” articificial de sputnikiști pentru sporirea vizualizărilor, impactul articolelor despre pesta porcină a fost mai mult decât mediocru – circa 400 de accesări/articol.

f4

Norul de cuvinte după titlurile articolelor de pe Sputnik pe tema pestei porcine africane

 

  • În ceea ce privește sursele folosite, propagandiștii de pe Sputnik preferă să „pompeze” articifial vizualizările pentru anumite articole, astfel încât le inserează cu hiperlink în interiorul altor materiale conexe. Referitor la dosarul cu PPA, Sputnik s-a autocitat de 12 ori, urmând citări de pe Agroinfo.ro (10 articole), Agrointel.ro (7 articole), Agerpres.ro (6 articole), ANSVSA (4 articole) ș.a.m.d. Doar într-un singur material – un soi de pseudo-analiză, Sputnik citează surse în limba rusă (News-Front.info, Ria.ru, infoportalru.ru, fondsk.ru, Sputnik.ru, vector-eurasia.org) toate afiliate guvernului rus, în special Ministerului apărării și Direcției Principale de Activitate a Statului Major General al Forțelor Armate (fosta GRU – Direcția Principală de Informații). Articolul cu pricina face trimitere directă la ipoteza existenței așa-numitelor „laboratoare bacteriologice ale Pentagonului”. Propun să urmărim etapele construcției falsei narațiuni.

 Moscova nu crede în lacrimi, dar defilează cu minciuni

Pentru a întări falsul narativ cu „laboratoarele”, autorii Georgiana Arsene și Daniel George Nistor au construit treptat un context conspiraționist, chiar alarmant, înțesat cu diverse dezinformări cu scopul de a inocula publicului atitudini de neîncredere în autoritățile naționale, pregătind astfel terenul pentru aruncarea vinei asupra „entităților străine” (click pe link-ul cu data):

  • ANSVSA este incompetentă în gestionarea virusului 20/07;
  • Epidemia poate fi oprită, dar nu vor autoritățile 20/07;
  • Autoritățile nu vor să intervină în rezolvarea problemei răspândirii PPA 25/07; Epidemia este o manevră a UE pentru ca România să devină o piață de desfacere 25/07;
  • Epidemia a fost provocată pentru importuri de „purcei hormonați” din UE 26/07;
  • Se dorește ca țăranii români să nu-și mai crească porcii la curte 01/08;
  • Epidemia PPA are un rol în acte de bioterorism alimentar cu scopul de a sabota economia României 03/08;
  • Epidemia este provocată în intereselor țărilor cu o industrie porcină dezvoltată 03/08;
  • S-a organizat o instaurare a panicii printre producătorii de carne pentru importuri mai mari din UE 10/08;
  • 9 din 10 consumatori [de pe Facebook – n.a.] consideră că PPA reprezintă un act de bioterorism 23/08;
  • PPA reprezintă un act de sabotaj și crimă la adresa agriculturii românești 28/08;
  • PPA este o invenție, ea nu există 30/08.

Cireașa de pe tort o reprezintă „analiza” propagandistică cu titlul: „Cine a semănat pesta porcină și africană în România și Moldova” semnată de „analistul militar” Aleksandr Hrolenko/Horlenko (biografia lui e mai puțin importantă în condițiile în care insul poate fi înlocuit și cu „analistul” Moș Gerilă sau cu „cei doi turiști de la Salisbury”). Acesta consideră că rezistența virusului PPA ar fi una atipică în condițiile „latitudinilor nordice” și că asta ar dovedi pe deplin faptul originii pestei în presupuse „laboratoare”. Ghiciți care? Evident americane, și nu oricare. Ori aici variantele propagandiștilor de la Sputnik devin din ce în ce mai contradictorii.

Dacă în varianta de limbă rusă PPA s-ar fi răspândit în țările baltice (Lituania, Letonia și Estonia) tocmai din Fortul Detrick (Frederick, Maryland), unde ar fi „îmbunătățiți și creați timp de zece ani cunoscuții agenți patogeni de epidemii severe” (asupra acestui episod vom reveni în partea a doua a analizei). Dacă în varianta de limbă rusă precizarea cu Fortul Detrick lipsește, în cea de limbă română „Hrolenko” ne asigură că epidemiile (deja sunt mai multe!) din sfera agroalimentară apărute și în Rusia „ar putea fi legat (sic!) de activitatea biolaboratoarelor Pentagonului din țările vecine Georgia, Ucraina și Kazahstan”. Atenție la formulare caracteristică campaniilor de manipulare: „ar putea fi…”.

f5

Propagandiștii pro-Kremlin sunt siguri că aici se întâmplă „ceva straniu”

Sursa: КОНТ

 Materialul continuă cu o „investigație” scurtă despre „particularitățile” laboratoarelor americane din Chișinău, care nu mai aparține lui Hrolenko, ci doar unui „traducător” necunoscut de la Sputnik (cu grave probleme de exprimare în limba română), care face trimitere la diverse surse obscure și articole „semnate anonim” despre „pericolul contaminării” întregii regiuni a Europei de Est. Una dintre aceste surse este Fond Strategiceskoy Kulturî (Fundația Culturii Strategice) – site înregistrat în Estonia (regiunea Ida-Virumaa din nord-estul țării, populată în proporție de 73% de etnici ruși) și responsabil de publicarea „editorialului pamflet” dezinformator cu privire la „armele secrete electromagnetice” ale Rusiei (acestea ar fi orbit radarele americane de pe distrugătorul USS Donald Cook în aprilie 2014). Dezinformarea a fost demontată pas cu pas aici, reieșind faptul că narațiunea era doar o glumă proastă transformată în știre.

Materialul de pe fondsk.ru mai face referire la o serie de laboratoare finanțate de guvernul american din diverse state din CSI. Aici propaganda pro-Kremlin folosește existența și documentele de finanțare ale acestor laboratoare din partea guvernului american cu scopul de a discredita Pentagonul (și SUA) pe plan internațional; precum și pentru a justifica pe plan intern realocări de fonduri pentru apărare, în vederea dezvoltării sectorului de cercetare și dezvoltare a armelor bacteriologice. În realitate, SUA alocă fonduri către aceste laboratoare pentru îmbunătățirea biosecurității și prevenirea oricăror accidente de răspândire a virusurilor.

Narațiunea dezinformatoare, cu privire la „Rusia – insulă” înconjurată de „laboratoare bacteriologice” după o „strategie Anaconda”, fusese demarată în perioada premergătoare a celei de a VIII-a conferințe de revizuire a Convenției privind armele biologice și toxice (BTWC) în 2016, când oficialii ruși dăduseră primii tonul campaniei de dezinformare care durează și până în prezent.

De atunci, minciunile Kremlinului sunt reactualizate în permanență, cu diverse ocazii, mai ales în regiunile vulnerabile în fața unor epidemii. În acest sens, apar și primele „pseudo-investigații” ample, traduse în diverse limbi ale lumii, și hărți create pentru a accentua impactul vizual al pericolului „laboratoarelor” finanțate de SUA. De altfel, aceeași tactică este aplicată și în cazul bazelor americane (chiar dacă în imagine ar fi reprezentate baze NATO!).

f6

Colaj de hărți realizate de strategii de propagandă ai Kremlinului și distribuită pe rețelele de socializare și site-uri dezinformatoare cu tematică militară

Surse: news-front.info / Facebook: NU VREM SA LUPTAM IMPOTRIVA RUSILOR!

Cea de a doua „sursă” care confirmă narațiunea cu „laboratorul” din Republica Moldova este News-Front.info – pseudo-agenție informațională care abordează teme militare, în special operațiunile militare ale Federației Ruse în Siria, acoperind și tema agresiunii militare a Kremlinului în regiunea estică a Ucrainei. Apariția site-ului pe 25 noiembrie 2014 este strâns legată de demararea „războiului hibrid” al Rusiei împotriva statului ucrainean, chiar dacă serverele acestuia sunt localizate în SUA (Arizona, Phoenix) și înregistrate prin intermediar. De altfel, site-ul este folosit intens de propagandiști pentru a răspândi dezinformările pro-Kremlin în statele europene, folosind materialele traduse în limbile bulgară, germană, engleză, spaniolă, sârbă, franceză și maghiară.

După raportul furnizat de Alexa.com, traficul global al site-ului atinge valoarea de 14 593 (medie între numărul de vizitatori zilnici și numărul total de accesări ale paginilor pe parcursul ultimelor trei luni), iar la nivelul traficului rusesc ajunge la 2 116. Un sfert din vizitatorii (25,2%) „agenției” dezinformatoare sunt din Rusia, urmând vizitatorii din Germania (18,1%), Marea Britanie (7,1%), Ucraina (6,5%), Statele Unite (5,9%) ș.a.m.d. România se situează pe locul 12 în acest clasament al vizitatorilor News-Front.info, cu doar 1,3%. Situația este oarecum explicabilă, în condițiile în care majoritatea accesărilor pe site sunt obținute cu ajutorul yandex.ru (9,2%), ok.ru (6,7%) și vk.com (6,6%). Am identificat și câteva site-uri conexe cu „agenția informațională” pe teme militare: rusvesna.su, politnavigator.net, ukraina.ru, politobzor.net și nahnews.org.

Așadar, contribuitorul „anonim” de pe News-Front.info abordează tema „laboratorului” prin prisma unei teorii a conspirației, folosind o serie de interogații contradictorii, dar și noțiuni lipsite de vre-o logică elementară.

De exemplu, pe Sputnik autorul menționează că „laboratoarele funcționează exclusiv pentru prevenirea riscurilor biologice, iar proiectul de la Chișinău este destinat pentru prevenirea HIV/SIDA și hepatitei”, apoi schimbă placa pentru a-i acuza pe americani că astfel „ignoră Convenția privind interzicerea dezvoltării, producerii și stocării armelor bacteriene și toxice (BTWC)”. Din păcate, pentru „conspirologi”, orice epidemie regională poate fi pusă automat în cârca „laboratoarelor” americane din CSI, deși serviciile secrete sovietice, și în prezent cele ruse dispun de o serie de facilități care fabrică „otrăvuri” (viruși, neurotoxine etc.) experimentate pe oameni.

Pe News-Front.info 30 ianurie 2018 fusese publicat articolul cu titlul: „Armele biologice ale Pentagonului și Moldova”  este prezentată rețeaua de parteneriat și finanțarea Centrului de Știință și Tehnologie din Ucraina (Science and Technology Centre in Ukraine – STCU) punând accent pe statele membre GUAM (Georgia, Ucraina, Azerbaidjan și R. Moldova) cu trimitere la o „investigație” mai amplă și „originală” realizată de o oarecare Dilyana Gaytandzhieva. Dovezile concludente lipsesc și de această dată, în schimb cititorul este bombardat cu o serie de documente scanate, colaje, și hărți special modificate pentru impact vizual, pentru a-l deruta și mai mult și a-l descuraja să mai citească informațiile furnizate din punct de vedere critic. Astfel, „analiza” cu titlul provocator: „Laboratoarele secrete ale Pentagonului” au fost rostogolite pe online pe diverse surse, de la News-Front.info, la Segodnea.ru, ajungând astfel la „pacientul zero” reprezentat prin articolul publicat pe site-ul dezinformator de limbă bulgară MESBG.org – Център за Близкоисточни Изследования (Centrul pentru Studii ale Orientului Mijlociu). De remarcat e că preluarea articolului de sursele propagandistice fusese coordonată, fiind distribuită practic peste o zi, pe 15, 16 și 17 ianuarie 2018.

Revenind la articolul de pe Front-News.info, am constatat că sursa acestuia trimite și ea la site-ul Fapte.md cu servere în Chișinău, și înregistrare „anonimă” din 2017. S-ar putea să fie același „administrator”, în condițiile în care identificăm o grămadă de articole pro-Kremlin și pro-Dodon. Dezinformarea cu „laboratoarele” este reluată în R. Moldova pe 20 ianuarie 2018, la cinci zile de la declanșarea campaniei, și reciclată de Sputnik.md cu șase luni mai târziu.

Pe de altă parte, faptul că pseudo-analiza de pe Sputnik nu trimite la nicio sursă oficială sau măcar că nu ne prizintă vreo dovadă credibilă a creării PPA în acele „laboratoare”, ar trebui să-l pună în gardă pe orice cititor cu o minimă gândire critică. În schimb, contextul citării unei alte „analize” a aceluiași Hrolenko nu reprezintă altceva decât o întărire a falsei narațiuni. În această situație, orice fel de aberații pot fi combinate cu date factuale, aparent logice, cum e și cazul nostru: autorul-traducător (anonim) invocă îmbolnăvirea oamenilor și animalelor de la aceste laboratoare, vorbind și despre reacțiile diferite ale „etnicilor” (!) la agenții patogeni  – un soi de reactualizare a eugeniei și a mitului conspirației globale.

Prin repetarea falsei narațiuni că „virușii și bolile periculoase sunt create de om”, designerii dezinformării doresc să convingă rapid cititorul și să-l pregătească pentru o nouă minciună: tulpinile virusului H5N1 au fost dezvoltate de „două grupuri de cercetători – european, condus de Ron Fushe și american, condus de Yoshihiro Kavaoka”. De fapt, cei doi oameni de știință au dezvoltat o nouă variantă a virusului H5N1 (gripa aviară) pentru a demonstra capacitatea acestuia de a putea fi transmis prin aer sau picături de salivă. Astfel, studiile lor au fost făcute publice în reviste de specialitate fiind analizate de lumea academică drept semnale de alarmă în perspectiva pericolului apariției unor noi mutații ale virusului.

 

*Nicolae Țîbrigan este licenţiat în Sociologie la Universitatea din Bucureşti, absolvent al masterului de Studii de securitate din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea din Bucureşti. În prezent este înscris la Şcoala doctorală de Sociologie. Începând cu 2013 devine asistent de cercetare la Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale „Ion I.C. Brătianu” al Academiei Române.