2019-01-14

Studiu de caz: Narațiuni strategice și dezinformări despre incidentul din strâmtoarea Kerci (I)

Studiu de caz: Naraţiuni strategice şi dezinformări despre incidentul din strâmtoarea Kerci (I)

*Nicolae Țîbrigan

**Cristian Soare

 Pe 25 noiembrie 2018 s-a produs prima confruntare directă între forțele militare ruse și cele ucrainene după mai bine de cinci ani de la conflictul din regiunile estice ale Ucrainei. Rusia a deschis focul și a capturat trei nave ale marinei ucrainene în apropierea strâmtorii Kerci. Prin urmare, 24 marinari ucraineni au fost reținuți, dintre care trei au fost grav răniți în urma atacului. Cele două state continuă să se acuze recirpoc de încălcarea tratatelor internaționale, iar incidentul a provocat un nou val al dezinformării care a ajuns și în spațiul informațional de limbă română din România și R. Moldova.

Deși informațiile aflate la dispoziție sunt fragmentate, iar datele incidentului sunt incomplete, voi încerca în următoarele rânduri să reproduc piesele factuale ale puzzle-ului incidentului în etape, conform mai multor surse și date prezentate de: Biroul Procurorului General al Ucrainei, Telekanal Zvezda, ANTIKOR, RT, UNIAN, Liga Novosti etc.

Încă de la începutul lunii noiembrie 2018, reprezentanții establishment-ului militar ucrainean semnalau despre posibilitatea declanșării unor incidente sau provocări din partea Rusiei în regiunea Mării Azov cu scopul de a prelua controlul asupra portului Mariupol. Fapt confirmat apoi și de purtătorul de cuvânt al Serviciului de Grăniceri din Ucraina, Oleh Slobodyan, care a sesizat presei pe 16 noiembrie că Rusia își redirecționase o parte din forțele navale în regiunea Mării Azov în vederea întăririi forței Gărzii de coastă FSB din zonă. Tot la mijlocul lunii noiembrie anul trecut, partea ucraineană era tot mai îngrijorată cu privire la intensificarea controalelor ilegale la trecerea acestora prin strâmtoarea Kerci. Chiar un membru al Consiliului Federației din Comitetul pentru apărare și securitate menționa cu subiect și predicat că Rusia poate să blocheze „literalmente, în câteva minute” Marea Azov pentru oricare navă sub pavilion ucrainean.

Cronologia incidentului din strâmtoarea Kerci

#1. Joi/Vineri, 22-23 noiembrie 2018 – o grupare navală a Ucrainei formată din canonierele (clasa Gyurza-M) „Berdyansk” și „Nikopol”, alături de remorcherul „Yani Kapu” și cargoul „Gorlyvka” pornesc din porturile Odessa și Oceakov pentru a ajunge în portul ucrainean Berdyansk din Marea Azov (sosire estimată pe 26 noiembrie 2018) navigând în apele internaționale cu o viteză de 16-18 noduri (26,9-33,3 km/h).

#2 Sâmbătă, 24 noiembrie 2018, ora 15:05 – corveta „Suzdalets” a Flotei ruse de la Marea Neagră escortează navele ucrainene în apropiere de strâmtoarea Kerci (apele teritoriale ale Crimeei anexate de F. Rusă).

Corveta rusească „Suzdalets” la în Istanbul, anul 2009

Sursa: Wikipedia

Ora 15:17 (ora Ucrainei) – un elicopter Mi-8 al forțelor aeriene ruse (cu numărul de identificare 28528) zboară în jurul navelor ucrainene la o distanță de 50 m și o înălțime de 100 m.

Ora 15:37 – partea ucraineană stabilește legătura cu nava rusească „Suzdalets” comunicând faptul că navele ucrainene navighează conform cursului stabilit. Drept răspuns, „Suzdalets” comunică de asemenea că va respecta planul de navigație. Acesta continuă să însoțească navele ucrainene în cursul lor spre strâmtoarea Kerci.

Ora 18:35 – o navă a Gărzii de coastă FSB (cu numărul 737) se alătură corvetei „Suzdalets” în monitorizarea navelor ucrainene.

Ora 21:07 – nava Gărzii de coastă a FSB comunică marinarilor ucraineni procedura de trecere a strâmtorii Kerci, confirmând astfel posibilitatea trecerii navelor ucrainene.

Ora 21:30 – după un interval de timp de 23 de minute, partea rusă revine asupra celor comunicate, specificând faptul că zona de acces în strâmtoarea Kerci este închisă navigației începând cu 24 noiembrie, ora 22:00 și până pe 26 noiembrie, ora 22:00, dar fără a oferi alte explicații. Conducerea Flotei Militare a Ucrainei verifică informațiile arhivate în bazele de date NAVEAREA-III (Spania), precum și notificările NAVTEX, fără a descoperi vreo interdicție de a traversa strâmtoarea Kerci începând cu 24 noiembrie.

#3. Duminică, 25 noiembrie 2018, ora 3:58 (ora Ucrainei) – căpitanul navei „Berdyansk” stabilește legătura cu postul vamal (BEREH 25) și centrele de control vamal (KERCI și KAVKAZ) ale Federației Ruse din strâmtoarea Kerci pentru a comunica despre intenția grupului de a trece prin strâmtoare. De asemenea, marinarii comunică părții ruse că așteaptă la bord un pilot rus (lotsman), așa cum cer regulile de navigare a strâmtorii.

Răspunsul părții ruse de pe BEREH 25: „Recepționat! Păstrăm legătura. 1.6

Transmiterea solicitării de traversare a strâmtorii Kerci către partea rusă fusese confirmată și de șeful Statului Major General din Ucraina, Viktor Mushenko, într-un comunicat de presă la o zi după incident. Acesta menționa că în jurul orei 4:00 (ora Ucrainei), 25 noiembrie, fuseseră transimise două solicitări de traversare a strâmtorii către postul de control din Kerci. Partea rusă nu a mai răspuns, astfel încât navele ucrainene au continuat deplasarea pe direcția strâmtorii.

Ora 06:08 – navele ucrainene traversează linia 12 mile, intrând în apele teritoriale ale Crimeei (teritoriu anexat ilegal de F. Rusă și nerecunoscut la nivel internațional ca aparținând Rusiei) pentru a traversa strâmtoarea Kerci.

Intervalul 06:23-06:26 – navele Gărzii de coastă FSB („Don” și „Izumrud”) efectuează manevre periculoase pentru a bloca accesul părții ucrainene, solicitându-le imediat să părăsească apele teritoriale ale F. Ruse. Partea ucraineană le răspunde că navele urmează prevederile legislației internaționale și ale Acordului bilateral ruso-ucrainean semnat în 2003 și continuă drumul spre strâmtoare.

Nava Gărzii de coastă FSB „Don”

Sursa: azlok

Nava Gărzii de coastă FSB „Izumrud”

Sursa: Nevskiy Bastion

Intervalul 06:34-06:44 – potrivit interceptării radio publicate de Statul Major al Forțelor Armate Ucrainene (minutul 1:04), nava de patrulare „Don” lovește de două ori și avariază tribordul remorcherului „Yani Kapu” (vezi foto mai jos), solicitând insistent vaselor ucrainene să întoarcă. Tot în acest timp, elicopterul Mi-8 survolează în jurul navelor ucrainene.

Captură după înregistrarea (minutul 0:41) unde se pot vedea daunele suferite de remorcherul ucrainean „Yani Kapu”. Ora 07:21

Sursa: bellingcat.com

Prima lovire se produce la ora 7:35 (ora Moscovei) sub coordonatele 44°56’00″N 36°30’08″E, iar cea de a doua lovire la 7:44 (44°56’06″N 36°30’05″E).

Intervalul 7:00-8:10 – navele ucrainene se apropie de strâmtoarea Kerci. În primele minute ale înregistrării publicate de Telekanal Zvezda se poate vedea cum una din canonierele marinei ucrainene se apropie la câteva sute de metri de nava de transport „Aviona”, ancorată în strâmtoarea Kerci.

Experții de la Bellingcat au verificat localizarea exactă a navei folosind platforma Marine Traffic, și au constatat că navele ucrainene se aflau în apele teritoriale atât ale Crimeei (nerecunoscute la nivel internațional ca aparținând F. Ruse), cât și ale F. Ruse (continentale). Totuși, aceste ape fac subiectul utilizării comune, conform procedurilor bilaterale stabilite anterior.

Localizarea navei de transport „Aviona” în strâmtoarea Kerci pe 25.11.2018, conform datelor furnizate de Marine Traffic

Sursa: bellingcat.com

Mai exact, marinarii ucraineni s-au folosit de prevederile Acordului bilateral ruso-ucrainean privind utilizarea strâmtorii Kerci și a Mării Azov, semnat în 2003 și publicat pe site-ul Adminstrației prezidențiale a F. Ruse: Art. 2 (1) „Navele comerciale și navele de război, precum și alte nave de stat aflate sub pavilioanele Federației Ruse sau a Ucrainei, operate în scopuri necomerciale, se bucură de libertatea de navigare în Marea Azov și strâmtoarea Kerci”.

Inclusiv s-a apelat și la Convenția Națiunilor Unite asupra dreptului mării (UNCLOS) din 1982 (Art. 17 – Dreptul de trecere inofensivă; Art. 36, alin. 1 – Rutele mării libere sau rutele care trec printr-o zonă economică exclusivă în strâmtorile care servesc navigaţiei internaţionale; Art. 32 și Art. 95 – Imunitatea navelor de război) semnate atât de Ucraina, cât și de F. Rusă.

Ora 7:21 – nava de patrulare „Don” lovește a treia oară remorcherul „Yani Kapu”, care se îndrepta spre direcția SSV, la ieșirea din strâmtoarea Kerci (44°59’05”N; 36°31’35”E). În video (minutul 0:57) este menționată și ora impactului (8:21 – ora Moscovei) între cele două vase.

În spatele remorcherului se afla una din cele două canoniere ucrainene, care înregistrase impactul dintre „Don” și „Yani Kapu” pe monitor:

Remorcherul ucrainean „Yani Kapu” (Krasnoperekopsk până în 2016) atacat de nava rusească „Don” văzut de pe monitorul unei canoniere ucrainene clasa Gyurza-M

Sursa: Ministerul Apărării al Ucrainei

Dacă folosim Google Maps și introducem coordonatele impactului [44°59’05”N 36°31’35”E], vom constata că incidentul s-a produs în apele teritoriale ale Crimeei (la o distanță de 13,34 km sau 7,2 mile marine de la baza țărmului) și la limita apelor teritoriale ale F. Ruse (la o distanță de 19,45 km sau 10,50 mile marine).

Geolocația celui de-al treilea asalt al navei „Don” asupra remorcherului ucrainean „Yani Kapu”

Sursa: Google Maps

Ora 7:52 – nava „Berdyansk” solicită din nou permisiunea de a traversa strâmtoarea Kerci. În tot acest timp, hărțuirea grupului ucrainean de către Garda de coastă FSB continuă.

Ora 8:40 – partea rusă le oferă navelor ucrainene un sector de ancorare până la obținerea unor noi indicații privind traversarea strâmtorii. Din interceptare (minutul 2:24) mai deducem faptul că, în urma manevrelor de blocare a navelor ucrainene, „Izumrud” se ciocnește accidental cu „Don”. Ambele nave rusești sunt grav avariate.

Nava Gărzii de coastă „Izumrud” avariată

Sursa: Kerch.FM via bellingcat.com

Ora 11:08 – navele ucrainene ajung în zona de ancorare 471 (zona „C” în apele teritoriale ruso-ucrainene) comunicată de partea rusă, la o distanță de aproximativ 14 km de podul Crimeei, așteptând noi indicații.

Intervalul 11:00-18:57 – F. Rusă blochează comunicațiile între navele ucrainene și Statul Major din Ucraina, prin folosirea mijloacelor de război electronic. Hărțuirea psihologică a echipajelor celor trei nave continuă.

Ora 12:00 – postul vamal de la Novorossiysk avertizează prin sistemul NAVTEX că traversarea strâmtorii este interzisă atât pentru ziua următoare, cât și timpul prezenței navelor ucrainene în „apele teritoriale” ale F. Ruse.

Ora 12:54 – din conversațiile interceptate ale marinarilor ruși (minutul 2:00), reiese că închiderea strâmtorii Kerci pentru navele ucrainene fusese o decizie politică, însărcinat cu această „operațiune” de blocare fiind viceamiralul Ghenadii Medvedev, șef adjunct al Serviciului de grăniceri FSB; acesta ordonând ulterior capturarea navelor ucrainene și deschiderea focului, chiar dacă acestea se vor afla în apele internaționale. Tot de aici descoperim că navele „Don” și „Izumrud” urmează să primească la bord circa 10 soldați din trupele speciale ale FSB, pentru a lua la abordaj navele ucrainene (minutul 2:35).

Intervalul 13:05-13:19 – survolarea a două elicoptere militare Ka-52 și două avioane de luptă Su-25 la o distanța periculoasă de 50 m deasupra canonierelor ucrainene.

Tot aproximativ în același interval de timp, pe sub podul Crimeei dinspre Marea Azov trec succesiv o navă militară rusească însoțită de două nave anti-sabotaj. Trecerea sub pod încă nu era blocată.

Ora 13:42 – Rusia blochează accesul în Marea Azov prin amplasarea unei nave cu containere sub arcul podului, trimițând avioane de război să survoleze zona. Cargoul nu fusese folosit din 2016, și nu avea vreo denumire sau un pavilion arborat, fiind sprijinit de două remorchere rusești ancorate la tribord (vezi foto).

Traversarea strâmtorii Kerci blocată de o navă de transport neidentificată, sprijinită de două remorchere și două avioane militare Su-25

Sursa: UNIAN

Ora 14:03 – partea rusă interzice în mod categoric orice traversare a strâmtorii pe sub pod.

Ora 17:36 – analizând situația și încercând să evite escaladarea unui conflict între cele două părți, navele ucrainene schimbă cursul spre sud pentru a ieși din strâmtoarea Kerci, îndreptându-se spre portul Odessa.

Ora 17:59 – nava de patrulare „Don” continuă manevrele periculoase pentru a bloca grupul ucrainean la întoarcere, somând marinarii ucraineni să oprească motoarele și să se predea, ca urmare a încălcării „apelor teritoriale” ale Federației Ruse. Fapt confirmat și de indicațiile primite de comandantul FSB Shatohin Aleksei (dezertor și fost cetățean ucrainean) în urma conversației interceptate (minutul 2:58) a acestuia cu superiorii, și anume de a bloca navele ucrainene la ieșirea din strâmtoare, dinspre sud. Menționăm că acestea se deplasau deja la ieșirea din strâmtoare în direcția apelor internaționale cu o viteză de 7 noduri (12,96 km/h). Militarii ruși blochează în continuare comunicațiile radio ale navelor ucrainene cu Statul Major al Forțelor Navale din Ucraina.

Ora 18:03 – grupul naval ucrainean este înconjurat de 11 nave ale Gărzii de coastă FSB și a Flotei Mării Negre (însoțite de două elicoptere Ka-52 și avioane de luptă Su-30), somându-i pe marinarii ucraineni să oprească motoarele, blocându-le astfel ieșirea dinspre strâmtoarea Kerci în apele internaționale ale Mării Negre.

Ora 18:08 – navele ucrainene sunt avertizate cu privire la deschiderea focului asupra lor dacă nu opresc imediat. Cu toate acestea, atât legislația internațională, cât și cea a Federației Ruse interzic astfel de acte de agresiune sau amenințări cu utilizarea forței, mai ales că în cazul oricăror litigii se face apel la utilizarea negocierii diplomatice (Art. 23, alin. 2 din Legea federală nr. 155-F3 din 31 iulie 1998 a F. Ruse „cu privire la apele marine interioare, a mărilor teritoriale și zona adiacentă a F. Ruse”). Să nu uităm că navele ucrainene depășiseră deja limita de 12 mile marine a apelor teritoriale ale Federației Ruse (partea continentală).

Ora 19:48 – după câteva focuri de avertisment, navele de patrulare ale Gărzii de coastă FSB deschid focul asupra navelor ucrainene. Ca urmare, canoniera „Berdyansk” și remorcherul „Yani Kapu” sunt avariate în urma tirului deschis de „Izumrud”, acestea pierzându-și capacitatea de a naviga în continuare. În același timp, „Nikopol” este blogat de alte nave ale flotei ruse în apele internaționale ale Mării Negre, dincolo de linia celor 12 mile marine.

Comunicat de presă a Ministerului ucrainean al apărării democnstrând localizarea navelor în timpul atacului

Sursa: Ambasada Ucrainei în România

Potrivit investigației echipei Bellingcat, atacul asupra canonierei „Berdyansk” avusese loc în punctul indicat de coordonatele geografice Ш=44° 53’47 СШ, Д=36° 25’76 ВД, potrivit comunicatului inițial al FSB. Vom transforma sistemul de notare, eliminând arc-secundele și vom obține coordonatele [44°53’4N 36°25’7E]. Le căutăm apoi pe Google Maps și localizăm canoniera „Berdyansk” în momentul atacului:

Localizarea pe Google Maps a canonierei ucrainene „Berdyansk” conform coordonatelor inițiale furnizate de FSB pe 26 noiembrie 2018 (via bellingcat.com)

Sursa: Google Maps

Constatăm că în momentul atacului, nava „Berdyansk” se afla la limita apelor teritoriale ale Crimeei (nerecunoscute internațional ca aparținând Federației Ruse), la o distanță de 10,68 mile marine de baza țărmului și în afara apelor teritoriale ale Federației Ruse (la o distanță de 17,86 mile marine de țărmul Ținutului Krasnodar).

Astfel, putem ajunge la concluzia că deschiderea focului asupra celor trei nave era nejustificată, în condițiile în care FSB nu menționează în comunicat timpul petrecut de navele ucrainene în „apele teritoriale ale F. Ruse” și dacă acestea n-au deviat pur și simplu de la cursul inițial. În acele condiții, era de ajuns doar o somație și nicidecum deschiderea focului din tunurile automate AK-630M de 30 mm.

Ora 20:01 – comandantul navei „Berdyansk” anunță prin radio „Mayday” – starea de urgență și necesitatea acordării unui ajutor imediat:

– Câți răniți aveți?

 – Avem nevoie de ajutor! Avem nevoie de ajutor! Mayday! Mayday! …

Nava fusese lovită în punctul de comandă a ambarcațiunii, iar proiectilul de calibru 80 mm îi străpunsese blindajul vasului rănind trei din membrii echipajului.

Blindajul canonierei „Berdyansk” fusese străpuns cu un proiectil de calibru mai mare decât cel al tunurilor AK-630M de pe „Don” sau „Izumrud”.

Sursa: Dumskaya.net

Potrivit unor versiuni ale experților militari ucraineni, asupra canonierei ar fi deschis focul un elicopterul rus Ka-52 (Aligator), sau un avion de luptă Su-30, reușind astfel să străpungă armura de pe „Berdiansk” cu o rachetă de tip C-8.

Atacul cu muniție asupra navelor ucrainene este confirmat și de o interceptare a comunicațiilor radio făcută publică de SBU (în limba rusă), unde piloții de pe un elicopter Ka-52 și un aviona de vânătoare Su-30 comunicau turnului de control că au folosit muniții împotriva „țintei” [nava „Berdyansk” – n.a.].

Din interceptare (minutul 4:39) reiese că pilotul de pe Su-30 ar fi îndeplinit „treaba” „practic cu două [rachete- n.a.]”. De asemenea, turnul de control solicitase unuia dintre piloții celor două elicoptere Ka-52 să comunice numărul de muniții utilizate, precum și numărul celor rămase. În interceptare acestea sunt denumite „creioane”, iar la minutul 9:08 descoperim că unul dintre elicoptere Ka-52 (9-47) n-a folosit niciun „creion”, în schimb celălalt (9-49) folosise „două creioane [rachete C-8 – n.a.]”. Potrivit SBU comunicatului SBU, în atacul asupra celor trei nave au fost folosite opt tipuri de muniție.

Pozele navelor ucrainene staționate în portul Kerci obținute din capturi video ale reportajelor posturilor publice din F. Rusă demonstrează prezența găurilor de gloanțe de calibru mai mic în puntea navei. Experții de la Bellingcat presupun că forțele militare rusești implicate în incident au utilizat armamentul din dotare nu pentru opri navele, ci pentru a lichida echipajele de pe navele ucrainene.

Localizarea canonierei „Berdyansk” în timpul anunțării stării de urgență „Mayday” de către comandantul vasului

Sursa: Google Maps

În altă ordine de idei, apelul radio „Mayday” al comandantului de pe „Berdyansk” fusese făcut în punctul localizat de cordonatele [44°51’00″N 36°23’04″E], la S-V de poziția inițială comunicată de FSB (la o distanță de 4,78 km sau 2,58 mile marine de localizarea primului tir tras asupra navelor), situat dincolo de linia celor 12 mile de la țărmul Crimeei (23,46 km sau 12,667 mile marine).

Intervalul 20:03-20:26 – asaltul trupelor speciale FSB asupra navelor ucrainene și capturarea celor 24 de membri ai echipajelor de către militarii ruși.

Ora 5:30 – canonierele „Berdyansk” și „Nikopol”, împreună cu remorcherul „Yani Kapu”, sunt confiscate și ancorate în portul Kerci, iar toți membrii echipajelor sunt reținuți sub învinuirea încălcării frontierei ruse. Sistemul de comunicații radio HARRIS sunt confiscate, iar marinarilor le sunt sustrase actele și telefoanele personale. Trei din cei 24 de marinari ucraineni au fost grav răniți în urma atacurilor.

Urmele lăsate de gloanțe în blindajul canonierei „Berdyansk” care demonstrează că ținta atacului militarilor ruși fusese echipajul ucrainean

Sursa: bellingcat.com

Remorcherul „Yani Kapu” ancorat în portul Kerci din Crimeea anexată. La tribord se poate observa daunele provocate în urma impactului cu nava „Don”

Sursa: UNIAN

Militarii ucraineni vor fi duși în fața curților din Crimeea, anexată ilegal în 2014, urmând să stea în detenție timp de două luni până la demararea procesului de judecată.

Între timp, Kievul insistă că Forțele navale ucrainene au tot dreptul să treacă prin strâmtoarea Kerci și că partea rusă a fost informată în prealabil cu privire la planurile grupului naval de a traversa strâmtoarea Kerci în ziua de 25 noiembrie.

La rândul ei, Garda de coastă rusă a acuzat Ucraina că nu a anunţat în avans deplasarea convoiului de nave, ceea ce Kievul neagă, şi a afirmat că navele ucrainene efectuau manevre periculoase ignorându-le instrucţiunile în scopul de a alimenta tensiunile.

 Să recapitulăm

Trebuie să subliniem, din start, că declarațiile celor două părți implicate în incidentul naval din strâmtoarea Kerci nu se contrazic în totalite. Datele pot fi corelate pentru a completa întreg puzzle-ul evenimentului.

Există doar un singur aspect neelucidat și anume, prezența navelor ucrainene în „apele teritoriale” ale F. Ruse (nerecunoscute internațional în raport cu peninsula Crimeea). Ambele părți comunicau asaltul asupra canonierei „Berdyansk” și capturarea remorcherului „Yani Kapu”. Inițial, în presa ucraineană se menționau un număr de șase marinari răniți, după care s-a constatat că era vorba doar de trei. La fel, se considera că atacul armat s-a produs și asupra navei „Nikopol”, după care Ministerul Apărării din Kiev a venit cu noi precizări, menținând doar atacul asupra „Berdyansk”.

Intrând în strâmtoarea Kerci, navele ucrainene nu aveau cum să evite apele teritoriale ale F. Ruse, ori la traversarea strâmtorilor se folosește un regim special de navigație. Astfel, partea ucraineană susține că acționat în conformitate cu legislația internațională a mărilor, respectând și Acordul bilateral de utilizare comună a strâmtorii Kerci și a Mării Azov semnat de Rusia și Ucraina în 2003.

Ținta inițială a navelor rusești „Don” și „Izumrud” fusese remorcherul, așa se explică și multiplele asalturi asupra navei într-un interval de timp destul de scurt (60 min.).

Potrivit coordonatelor exstrase din comunicatele oficiale ale FSB, se pare că primul tir al navei „Izumrud” asupra canonierei „Berdyansk” avusese loc parțial în apele internaționale (chiar la limita liniei de 12 mile marine depărtare de țărmul Crimeei), iar gaura din blindaj fusese produsă de un proiectil (80 mm) lansat de pe un elicopter Ka-52 sau avion de luptă Su-30 (probabil fusese o rachetă tip C-8).

Partea rusă a implicat aprox. 11-15 unități navale ale Gărzii de coastă FSB și a Flotei Mării Negre (cu un echipaj total de 343 de militari). Astfel, Kievul consideră că în atacurile directe asupra nevelor ucrainene fusese implicate două elicoptere Ka-52, avioane de vânătoare Su-30, navele de patrulă „Don” și „Izumrud”, susținute de corveta „Suzdalets” (clasa Grisha).

În conformitate cu clauza „D” a Art. 3 din Rezoluția Adunării Generale a ONU nr. 3314 XXIX (14.12.1974), acest atac poate fi catalogat drept un act de agresiune directă a F. Ruse împotriva Ucrainei. Fapt întărit și de Convenția pentru reprimarea actelor ilicite împotriva siguranței navigației maritime din 1988.

Chiar dacă existau instrumentele necesare pentru a se ajunge la o reglementare diplomatică a incidentului, conducerea strategico-militară de la Kremlin a ales soluția hard, deschizând o adevărată „cutie a Pandorei” pentru următoarele incidente maritime în vederea legitimării statutului „mării teritoriale ruse” a Crimeei și a subminării economiei Ucrainei prin orice mijloace posibile.

Dar despre obiectivele Rusiei în regiune vom discuta mai pe larg în partea a 2-a a analizei.

 

 

*Nicolae Țîbrigan este membru al Consiliului de Experți LARICS.

**Cristian Soare face parte din programul de Internship LARICS 2019.