(Sursa foto: StopFals.md)
Propaganda pro-Kremlin din România abordează o arie vastă de teme, de la narațiuni anti-americane, „România – colonia SUA”, anti-NATO – inutilitatea scutului antirachetă, a bazelor NATO, şi la RO-EXIT – cu discursuri de tip post-colonial și marea conspirație a Occidentului împotriva României pentru a bloca investiţiile şi crea neîncredere în UE şi NATO în rândul populaţiei, a declarat, într-un interviu pentru Jurnaliştii.ro, sociologul Nicolae Ţîbrigan.
Jurnaliştii.ro: Care sunt temele propagandei ruse în România și canalele media pe care le utilizează? Ce rol joacă fake news-ul în spălarea creierelor electoratului în preajma unor evenimente importante?
Nicolae Ţîbrigan: Rusia pare să dezvolte tipuri de tematici pentru fiecare țară în parte, iar unele narațiuni sunt „reciclate” chiar la nivel regional (Europa de Est – Statele Baltice, Polonia, România, Bulgaria, Ucraina, R. Moldova), acestea din urmă se referă la tematici mai generale cum ar fi: accentuarea poziției Rusiei ca putere globală, necesitatea unei „lumi multipolare”, pictarea unui Occident decadent din punct de vedere moral și spiritual, scindarea iminentă a Europei etc.
Dacă e să ne referim strict la propaganda pro-Kremlin la noi în țară, vom constata o vastă arie de teme, de la narațiuni anti-americane și „România – colonia SUA”, anti-NATO – inutilitatea scutului antirachetă și a bazelor NATO, la RO-EXIT cu discursuri de tip post-colonial și marea conspirație a Occidentului împotriva României (vezi discursul despre blocarea investițiilor și a dezvoltării portului Constanța pentru a nu periclita, chipurile, portul Hamburg).
Cu alte cuvinte, „occidentalii e de vină”. Luând în considerare faptul că societatea românească nu este vorbitoare de limbă rusă și manifestă respingere și neîncredere față de regimul Putin și establishment-ul militar (nu neapărat în raport cu rușii în general), propaganda pro-Kremlin acționează aici într-un mod insidios, prin ricoșeu. De aceea, și canalele sunt diverse.
Împreună cu colegii de la LARICS lucrăm acum la un raport exhaustiv unde vom demantela rețeaua de influență a Kremlinului în România în baza unei clasificări a acestor canale după câteva criterii: tipul sursei, impact, actori și obiective strategice.
Astfel, am putut identifica purtători de mesaj, unii desprinși și din „Lista lui Dughin” – descoperită de hackerii ruși „Humpty Dumpty – Shaltai Boltai“ și dezvăluită de jurnaliștii ucraineni; iar alții folosiți pe post de „idioți utili” în domeniul „jurnalismului alternativ” promovat de Sputnik.md și alte site-uri afiliate Ambasadei Federației Ruse în România.
Găsiți interviul integral AICI.