Cosmin Dugan*

Sediul și sigla The National Center for Medical Intelligence (NCMI), componentă a Defence Intelligence Agency (DIA)

        Reluăm astăzi o chestiune care începe să preocupedin ce în ce mai mult (parta I aici). Ca parte a activității uzuale, serviciile de intelligence continuă și în timp de pandemie monitorizarea comportamentului instituțiilor guvernamentale, serviciilor de intelligence/apărare și factorilor de decizie adverși sau de interes. Se obțin astfel informații despre magnitudinea reală a epidemiei într-un focar precum și despre măsurile luate de autorități pentru a masca adevărul, scenarii de evoluție (ex. un nou val de îmbolnăviri în China continentală) și percepția internă, aplicarea planurilor de răspuns guvernamental (ex. Rusia) și contingență la nivelul instituțiilor de securitate și militare, starea de sănătate a decidenților și colaboratorilor apropiați (cazul Iranului, Chinei), strategia diplomatică în timpul crizei medicale, impactul economic al pandemiei asupra populației etc.

Un exemplu îl consituie și activitatea  NCMI (în traducere – Centrul Naţional pentru Informaţii Medicale), subdiviziune a DIA specializată în medical intelligence, care a obținut informații despre epidemia din Wuhan încă din noiembrie 2019. Ulterior a estimat și informat decidenții în februarie anul curent că acest focar epidemic prezintă un risc pandemic major, avertisment lansat înaintea Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).

Un avertisment similar a fost realizat în ianuarie 2020 de către departamentul de medical intelligence al serviciului militar canadian de informații (CFINTCOM).

Un alt exemplu în acest sens îl regasim în articolul apărut în 14 martie anul curent în cotidianul german Die Welt, unde se dezvăluie faptul că în anul 2002 serviciul german de informații externe BND (Bundesnachrichtendienst) a reușit să transmită în avans decidenților și experților medicali date confidențiale referitoare la manifestările medicale dezvoltate de pacienții infectați cu virusul  SARS-CoV, aspecte referitoare la epidemia de SARS din China și strategia inițială a guvernului chinez de a ascunde realitatea.

Această dezvăluire nesolicitată, în contextul unei rate foarte scăzute a mortalității la pacienții germani infectați cu virusul SARS-CoV-2, atribuită în special organizării excepționale a tuturor instituțiilor implicate în acest efort, a confirmat voalat faptul că au fost realizate și de acestă dată informări precoce și detaliate pe baza căruia factorul politic a acționat discret și eficient.

Pandemia COVID-19 a evidențiat rolul pe care îl are imageria satelitară, chiar și la nivel comercial, în identificarea unor activități neraportate sau negate de oficiali sau datorate diminuării radicale a activității umane. Astfel, în media au fost prezentate fotografii satelitare interpretate drept argumente pentru: diminuarea drastică a poluării în orașele europene și americane după carantinare, presupuse incinerari în masă în orașele afectate de epidemie din China, înmormântări în masă în Iran după apariția epidemiei, construcția lângă Moscova a unui spital cu 500 de paturi destinat îngrijirii pacienților infectați cu coronavirus, modificări ale traficului maritim și aerian etc.

            Stânga – imagine satelitară a spitalului în curs de construcție la cca. 50 de km de Moscova, destinat tratării pacienților infectați cu noul coronavirus. Dreapta – imagine de la sol a unei secțiuni din acest spital.

       Având în vedere oportunitatea reprezentată de diminuarea abruptă a activității umane în special în marile aglomerări urbane de pe mapamond, European Space Agency (ESA) a lansat mai multe apeluri pentru idei care să valorifice accesul la imagistica satelitară în scopul cercetării impactului activității umane asupra mediului, gradului de poluare, îmbunătățirii infrastructurii urbane, accelerării revenirii economice după pandemie, soluții pentru agricultură etc. Alți actori din industria geospatială au lansat programe de cercetare și aplicații personalizate în contextul pandemiei.

Activitatea din aeroportul internațional din Frankfurt este oprită în aceste zile datorită măsurilor impuse în contextul pandemiei COVID-19. Fotografia este realizată de către satelitul Copernicus Sentinel-2 în 30.03.2020 și procesată de către ESA.

Implementarea unor soluții tehnologice care ar putea avea un impact decisiv în diminuarea transmisiei agentului infecțios implicat în pandemia COVID-19 a ridicat și problema respectării dreptului la viață personală versus beneficiul colectiv pe care îl reprezintă sănătatea publică.

O dezbatere este în curs în prezent și în Israel, după ce primul ministru Benjamin Netanyahu a autorizat serviciul intern de securitate Shin Bet să îi monitorizeze de la distanță, fără un mandat judecătoresc obținut în prealabil, pe pacienții (cetățenii) depistați pozitiv cu virusul SARS-CoV-2 prin intermediul geolocației telefoanelor mobile pe perioada stării de urgență. Cu toate că au fost depistate cca. 500 de noi cazuri de infecție, utilizarea intempestivă a acestor instrumente informatice, destinate în mod uzual urmăririi suspecților de terorism sau altor infracțiuni la adresa securității naționale, a declanșat o furtunoasă confruntare pe tema drepturilor cetățenești.

Tot în scopul implementării unei strategii agresive de control a epidemiei COVID-19 pe teritoriul național, ziarele israeliene au anunțat că serviciul extern de informații Mossad a obținut prin mijloace specifice cca. 500.000 de kituri rapide de identificare a infecției cu virusul SARS-CoV-2, precum și echipament medical de protecție și 27 de ventilatoare (în colaborare cu alte agenții). Deși ulterior s-a dovedit că nu toate testele corespund exigențelor sistemului de sănătate, inițiativa a fost salutată și apreciată la cel mai înalt nivel al statului evreu.

Alte agenții sunt implicate în asigurarea securitătii cibernetice a sistemului sanitar, analiza complexă ale datelor medicale, accesul la cercetări medicale avansate dedicate obținerii de tratamente și vaccinuri, conversia unor aparate de ventilație comerciale. Într-o manieră mai puțin caracteristică, contribuția serviciilor secrete israeliene la efortul anti-COVID-19 a beneficiat de ample relatări în presă, în cadrul unei campanii de imagine globale abil orchestrate.

Militar israelian implicat în conversia unui dispozitiv comercial destinat tratării sindromului de apnee în somn (tip BiPAP) în ventilator pentru pneumonia COVID-19.

  Tot în contextul pandemiei actuale, experții în securitate cibernetică au observat că organizații de intelligence din mai multe țări utilizează interesul generalizat pentru informații referitoare la detalii medicale, știri despre SARS-CoV-2 etc. pentru a exploata vulnerabilități ale sistemelor informatice ale adversarilor.

     Nu în ultimul rând, cursa globală accelerată pentru descoperirea unor soluții terapeutice specifice utile în actuala criză de sănătate publică, a multiplicat eforturile unor entități (inclusiv statale) cu capacități cibernetice sofisticate de a obține în mod clandestin date referitoare la cercetările medicale de vârf sau de a efectua atacuri de tip ransomware asupra centrelor medicale de cercetare și marilor spitale.

            Situațiile dramatice din unele țări UE și NATO puternic afectate de pandemia COVID-19 (ex. Italia) au fost abil speculate în cadrul unor campanii de etalare a capacităților “soft-power” (Coronavirus diplomacy) de către China și Rusia, invocându-se motivul ajutorului umanitar și “prieteniei”. Astfel, ajutorul sanitar acordat de China s-a dovedit în mai multe situații ca fiind sub standardele de siguranță ale UE iar sfaturile de carantinare totală promovate de echipele de medici chinezi au drept consecință o prăbușire economică accelerată a companiilor italiene (inclusiv a filialelor din Asia și mai ales din China).

Unul din camioanele rusești trimise în Italia ca parte a operațiunii “From Russia with love”.

     “Desantul” rusesc (“From Russia with Love”) în Italia, intens mediatizat și exploatat imagologic în Rusia, s-a dovedit a consta în donații de materiale sanitare care în proporție de peste 80% au fost considerate a fi “inutile”. Totuși, acest aspect nu i-a împiedicat pe cei circa 100 de militari ruși, printre care și experți CBRNE și probabil și membri ai serviciilor militare de intelligence, să obțină informații vitale de la autoritățile medicale italiene, să testeze echipamentul de protecție, să identifice noi vulnerabilități care să fie exploatate în cadrul campaniilor de dezinformare  etc.

Schimbările radicale produse la nivelul societății de pandemia COVID-19 pot fi speculate de organizații teroriste sau extremiste. În SUA, the Department of Homeland Security (DHS) a  averizat în luna martie asupra riscului crescut de exploatare a stării de tensiune psihologică a populației prin promovarea dezinformărilor, incitărilor, ideologiilor extremiste de către organizații domestice și externe. De exemplu, membrii unei organizații extremiste neo-naziste din Statele Unite au discutat pe o platformă de comunicare electronică despre posibilitatea utilizării coronavirusului împotriva membrilor forțelor de ordine, minorităților etnice, evreilor și persoanelor “non-albe” în general.

În aceeași categorie de preocupări menționăm și modalitățile prin care organizații islamiste înțeleg să profite de modificările produse de pandemie în țările occidentale. Dincolo de campaniile de imagine și revigorarea ideologică, răspândirea online de teorii ale conspirației, apelul la atacuri teroriste, există o posibilitate reală ca aceste organizații să faciliteze îmbolnăvirea în rândul unor comunități, să obțină beneficii din acapararea și distribuirea selectivă a unor materiale medicale sau să utilizeze tulpini ale noului coronavirus în atacuri biologice dificil de identificat pe fondul focarelor epidemiologice.

Carantina generalizată a facilitat activitățile online, un factor care contribuie la intensificarea atacurilor cibernetice și a receptivității la campaniile de dezinformare online.

“Furtunile” nesistematizate și mai ales cele organizate în campanii de știri false (fake-news), știință falsă  (fake-science), dezinformări, incitari, extremism etc. în mediul online, declanșate simultan cu extinderea pandemiei COVID-19, au determinat unele servicii naționale de intelligence (de exemplu The Communications Security Establishment din Canada) să intervină activ și să închidă mai multe saituri cu conținut inadecvat.

Și la nivelul Uniunii Europene există o preocupare accentuată determinată de “campania de dezinformare semnificativă” declanșată de organizații media rusești (de stat și pro-Kremlin) cu scopul de a accentua impactul psihologic al pandemiei COVID-19 la nivelul cetățenilor comunitari, de a genera panică și neîncredere. Campania utilizează în special știri false, contradictorii și tendențioase în limbile engleză, spaniolă, italiană, germană și franceză.

În luna martie a acestui an, serviciul de securitate ucrainian SBU afirma că a identificat și trimis în justiție un număr de 79 de persoane de orientare pro-rusă implicate în campanii de dezinformare, distribuire de știri false și zvonuri în contextul pandemiei cu noul coronavirus. În același context au fost închise mai multe saituri care reprezentau un suport pentru campaniile de dezinformare online.

Un alt avertisment în acest sens, a fost lansat cu câteva zile un urmă și de către agenţia suedeză de informaţii interne şi contraterorism SAPO, care anunța o intensificare a activităţilor vizând slăbirea statului din partea unor puteri străine pe fondul pandemiei cu coronavirus, în special prin încercarea de a influenţa sentimentele publicului și a polariza societatea pornind de la subiecte legate de drepturile și libertățile omului, imigrație, cultură democratică etc.

Dl. Klas Friberg, șeful SAPO, în cadrul unui interviu despre fizionomia amenințărilor la adresa statului suedez în timpul pandemiei COVID-19.

Acest mesaj este reluat în cheie proprie și de către serviciul finlandez de securitate și intelligence (SUPO), care atrage atenția, în contextul pandemic, asupra riscului de intensificare a activității organizațiilor extremiste, a campaniilor organizate de dezinformare dar și intensificării atacurilor cibernetice și operațiilor de influență la scară largă care au drept obiectiv compromiterea imaginii și activității autorităților finlandeze.

Pe măsură ce pandemia COVID-19 se extinde și realizează tot mai multe victime și pierderi economice, solicitările guvernelor de a analiza comportamentul autorităților în focarele inițiale sunt întâmpinate cu lipsă de transparență și campanii de dezinformare tot mai sofisticate. Asemeni virusurilor biologice, “virusul dezinformării” nu este o creație modernă, crizele medicale fiind uneori utilizate cu succes în conflictele imagologice și propagandistice din trecut (ex. operațiunile Infektion, Denver sau “măsurile active” promovate de URSS din anii ’80 prin care acuzau SUA de încălcarea Convenţiei privind interzicerea armelor biologice – BWC).

Deși nu este prima pandemie documentată care afectează Globul, COVID-19 este prima pandemie “digitală” – niciodată lumea nu a fost atât de conectată, astfel că este de așteptat să existe și provocări fără precedent, inclusiv pentru comunitatea de intelligence/apărare. Pentru serviciile de informații, poate reprezenta o dublă provocare – amenințările pot disemina fulgerător în acesta rețea hiperdensă de conexiuni caracteristică lumii actuale aflate in criză (ex. epidemiile, operațiile de dezinformare strategică, atacurile cibernetice), însă la fel de rapid se pot propaga și soluțiile.

 

*Cosmin Dugan, medic primar şi absolvent al Masterului de Studii de Securitate al Universităţii din Bucureşti, expert LARICS pe probleme de securitate medicală.