Autor: STANCIU Andreea Alexandra
Social media se află într-o continuă evoluție, în special în ultimul deceniu. Fie că ne place sau nu, fie că îmbrățișăm sau nu era digitalizării, trebuie să recunoaștem că social media a devenit un factor important în viețile noastre. Mai mult decât atât, în momentul actual este principalul mijloc de comunicare în masă, așa cum susține și Tănase Tasențe, devenind indispensabil pentru domenii precum politică, jurnalism sau publicitate.[1]
Societatea actuală se bazează tot mai mult pe mediul online. De ce? Cu doar un click poți obține informațiile de care ai nevoie, într-un timp foarte scurt. Platformele online dezvoltate în ultimii ani sunt extrem de utile, acestea fiind folosite în diverse domenii.
Facilitează comunicarea, furnizează informații și au rol în promovare.
Odată cu globalizarea, era digitalizării a avut și ea parte de o evoluție semnificativă, acest lucru fiind sesizabil și în domeniul platformelor sociale, rolul acestora amplificându-se. Cele mai utilizate platforme pentru comunicare sunt Facebook, Twitter și Instagram. Astfel, în anul 2004, mai exact pe data de 4 februarie avea să ia naștere platforma care urma să ajungă într-un timp destul de scurt, cea mai utilizată platformă la nivel global, ajungând la un număr record de utilizatori, mai exact 1 miliard de persoane.[2] Comunicarea se poate face fie prin postări pe News Feed, fie prin mesaje directe, poze și videoclipuri. Ulterior, în 2006, apare o nouă platformă de comunicare online – Twitter. Spre deosebire de Facebook, această platformă are un număr limitat de caractere, făcând ca mesajele transmise să fie mai scurte, directe și cuprinzătoare. Evoluția este continuă, motiv pentru care în 2010 apare Instagram, platforma socială care se axează pe transmiterea mesajelor prin imagini, ajungând în societatea actuală un mod de promovare.
Suntem în era bombardamentului informațional unde putem să alegem foarte ușor doar argumentele care ne convin și să le omitem pe celelalte, ceea ce duce la foarte multe dezinformări ale maselor. De aceea, cea mai rapidă și accesibilă sursă de informare, în zilele noastre, a devenit Facebook-ul, iar la nivelul României studiile arată că este principalul mediu de unde majoritatea românilor își iau informația, fără, ca de cele mai multe ori, să îi verifice veridicitatea.
Drept urmare am ales ca în lucrarea de față să vorbesc despre știrile false care circulă în social media, mai exact pe Facebook, care se răspândesc foarte repede și care au un impact
ridicat asupra utilizatorilor. Și pentru că în ultima perioadă a fost prezentă în spațiul online, iar mesajele dânsei au fost acceptate și apreciate de o masă mare de oameni, vom analiza activitatea paginii de Facebook a doamnei senator Diana Iovanovici Șoșoacă.
Încă de la început întâmpinăm probleme în identificarea paginii administrate de către aceasta, deoarece la o simplă căutare după nume vom identifica nu mai puțin de 5 pagini create în numele acesteia. Le verificam pe fiecare, iar la final vom stabili ca pagină de analiză pagina Diana Iovanovici Șoșoacă- Oficial. Deși este o pagină oficială, aceasta nu este însoțită de bulina albastră, simbol care să ne ofere o certitudine, dar pentru că în postări sesizăm live-uri create de doamna senator și adesea acte oficiale distribuite, considerăm că este pagina oficială administrată de Diana Iovanovici Șoșoacă.
Pagină creată la data de 21 februarie 2021, la o primă vedere ne creează impresia unei pagini dezorganizate și prost administrate, secțiunea „Despre” unde ar fi trebuit să găsim informații generale despre doamna senator Diana Iovanovici Șoșoacă este aproape inexistentă, deoarece singura informație care ni se oferă este categoria din care face parte, aceea de politician. Informație ambiguă și deloc transparentă.
În prezent pagina este urmărită de 446K de utilizatori, însă lista de urmăritori a Dianei
Iovanovici Șoșoacă- Oficial este indisponibilă. La rândul său, aceasta urmărește doar 17 pagini de Facebook.
Cei mai mulți simpatizanți ai doamnei Șoșoacă se regăsesc și printre simpatizanții AUR, profilul standard al publicului AUR este cetățeanul român, cu un nivel de educație cel mult secundar, venituri mici până la medii, naționalist, religios (creștin ortodox), familist sau susținător al familiei tradiționale și cu o atitudine reticentă față de vaccinurile anti-COVID, față de schimbare, față de progres, cu o credințe limitate și limitative. Prin urmare vom stabili același profil și pentru publicul țintă al doamnei senator.
De asemena, trebuie să menționăm că analiza o vom face în paralel cu pagina de Facebook a Alianței pentru Unirea Românilor, Alianța pentru Unirea Românilor – AUR,
deoarece prin calitatea sa, doamna Șoșoacă este un promoter al credințelor și ideilor prezentate și promovate de partid, astfel informațiile generate de aceasta și cele generate de partid sunt într-o strânsă legătură.
Poziția AUR cu privire la campania de vaccinare, dar și cu privire la recomandările medicale care au fost prezentate de-a lungul pandemiei de către autorități, este una respingătoare și contestată în permanență. Astfel, odată cu încercarea introducerii certificatului verde la locurile de muncă, cu care foarte mulți nu au fost de acord, remarcăm pe pagina de Facebook o serie de postări care îndeamnă la refuz și neacceptarea acestuia.
Pe data de 10 noiembrie, printr-un mesaj clar și ferm AUR susține eliminarea certificatului verde, considerând acest document un act de discriminare, care nu face altceva decât să dezbine poporul și, de asemenea, afirmă că testarea ar trebui sa fie gratuită și susținută de stat. În încheierea mesajului este prezentată ținta alianței, aceea de a unii românii „Suntem Alianța pentru Unirea Românilor și vrem să unim toți românii într-un proiect de recâștigare a încrederii și demnității naționale!”.[3] Având în vedere numărul mare de reacții, comentarii și distribuiri putem considera că mesajul a fost apreciat și susținut de urmăritori (3,5K de reacții, 232 de comentarii și 660 de distribuiri).
O altă postare care vom vedea că a influențat opinia publică este cea de pe data de 13 decembrie 2021 în care este scris mesajul următor: „Pe 21 decembrie, ia-ți liber de la muncă: protest împotriva certificatului verde!” .[4] O certitudine pe care o avem în momentul de față este aceea că opoziția față de „certificatul verde” alimentează în prezent creșterea AUR. Alianța pentru Unirea Românilor mizează pe mesaje negative la adresa clasei politice și a stării din prezent a României.
Prin urmare românii și-au luat liber de la muncă, iar pe data de 21 decembrie au protestat în fața Parlamentului alături de cei de la AUR pentru a împiedica o „reinstaurare a dictaturii”, așa cum a fost prezentat în multe rânduri de către oficialii alianței. O prezență importantă la această manifestație este reprezentată de doamna Șoșoacă, care printr-o transmisiune live în online, de această dată pe pagina sa de Facebook, distribuie imagini din fața Parlamentului.
„Peste 50.000 de oameni in strada la mitingul impotriva Pașaportului verde! ROMÂNII SPUN NU SISTEMULUI NAZIST!”[5] este descrierea care însoțește acest live, iar Diana Iovanovici Șoșoacă începe prin a transmite că instituția Parlamentului este încolțită. Surse din presă demontează această cifră de 50.000 de oameni, mai multe redacții prezentându-ne cifrele, dar niciuna nu prezintă cifra de 50.000 de protestatari. Digi24
estimează 1000 de oameni[6], în timp ce G4media estimează 2000 de oameni.[7] Cert este faptul că la protest au fost prezente doar cateva mii de oameni, așa cum surse Atena3 prezintă.[8]
Drept urmare, mesajele pe care le transmit cei de la AUR au rolul de a influența și manipula publicul, lucru pe care îl observăm într-o postare din 22 decembrie 2021, pe pagina alianței, unde este postat mesajul: „Presa sistemului= 100% fake news.”[9] Cei care urmăresc pagina de Facebook a celor de la AUR și citesc acest mesaj, au tendința de a crede ca mesajul transmis de aceștia este unul adevărat, astfel reușesc să modifice comportamentul indivizilor, ceea ce va face ca, pe viitor, oamenii să nu mai verifice informația și din alte surse, crezând că ceea ce li se spune este ceva adevărat.
Revenind la transmisiunea doamnei Șoșoacă de la manifestații, o transmisiune de 1h 43 min, care a fost vizualizată de 912K de utilizatori Facebook, remarcăm că a strâns 25K de comentarii și 59K de reacții, cele mai multe fiind de apreciere (like și ador). Pe tot parcursul live-ului Diana Iovanovici Șoșoacă a discutat cu protestatarii și i-a susținut, mulți dintre aceștia fiind foarte încântați de prezența sa. În minutul 46 al transmisiunii, o persoană vocală aflată la manifestație o întreabă pe doamna senator cine este președinte al Camerei Deputaților, ca „să știe ce să strige” , prin urmare cei prezenți nu erau informați și documentați, ci doar coordonați de responsabilii AUR. Ascultând cu atenție, o vom auzi pe doamna Șoșoacă șușotind ”Unde sunt toți oamenii? I-ai de acolo si du-i și în partea aia”.
Așadar, toată acțiunea din 21 decembrie a fost una coordonată și influențată de AUR, însă aceasta a fost văzută ca fiind un act de curaj și patriotism, apreciat de mulți dintre cei care au văzut imaginile, comentarii precum „Respect oamenii dragi din strada ..de ar ieși cât mai mulți în strada…toti avem de suferit de pe urma acestor politiceni si legilor neconstitutionale ..abuzive pe care le vor sa le dea !” , fiind remarcate pe aproape toată transmisiunea în direct de pe pagina doamnei senator.
Mai mult, doamna Diana Iovanovici Șoșoacă și-a prezentat public, încă de la începutul
pandemiei, nemulțumirea și reticența față de vaccin. Susține că nu este vaccinată și că nu se
va vaccina, că va lupta și nu se va lăsa convinsă niciodată să se vaccineze. În plus, a fost și este împotriva vaccinării copiilor.
Printr-o postare din data de 26 ianuarie aceasta susține cu tărie că vaccinarea copiilor între 5 și 11 ani este „un genocid mascat”[10] și îndeamnă toți părinții să se gândească și să nu accepte să își vaccineze copiii, subliniind că cei mici „nu sunt afectați de covid nu există decese în rândul acestora nu există motive pentru a-i vaccina.” , însă și de această dată ținem să o contrazicem. Chiar pe data de 26.01.2022, surse ale Digi24 titrează „Un bebeluș de trei luni a murit de Covid-19”.[11]
Aceasta își susține postarea adăugând descrierii un articol preluat fără a se specifica din ce surse și publicat pe site-ul josbotnita.ro, site care nu ne oferă un grad de credibilitate ridicat, pe data de 25 ianuarie 2022, numele autorului fiind absent. Căutăm aceste informații și descoperim că pe data de 24 ianuarie 2022 pe washingtonpost.com într-un articol scris de Timothy Bella se discreditează afirmațiile acestui cercetător și le combate.[12]
„Viitorul copiilor este viitorul unei națiuni iar ei sunt cel mai de preț cadou pe care îl primim de la Dumnezeu! Nu îi condamnați la suferințe pentru că așa vă îndeamnă și vă mint niște politicieni, medici și mass media coruptă. Dumnezeu nu vă va ierta pentru crimele voastre nici în această viață nici în următoarea de veți sacrifica pentru o răceală milioane de copii.” Acesta este mesajul pe care doamna senator dorește să îl transmită în încheierea postării sale. Din păcate, trebuie să spunem că aceasta nu folosește corect semnele de punctuație, remarcând că multe virgule, dar nu numai, lipsesc, prezența greșelilor gramaticale, de punctuație și ortografie fiind unul din semnalele de alarmă care ar trebui să ne atragă atenția asupra acestor știri false. Pe lângă acesta putem aminti și excesul de cuvinte cu o mare încărcătură emoțională, care să stimuleze atenția și reacțiile cititorilor.
“EU NU MA VACCINEZ NICI CU VACCINUL ROMÂNESC ANTICOVID! NU MA VACCINEZ ANTICOVID!”[13]
Sunt cuvintele cu care își începe o altă postare pe Facebook, doamna senator Diana
Iovanovici Șoșoacă. Încurajând în continuare anti-vaccinarea, argumentele sale de această dată
fac trimitere la tratamente autohtone, testate și studiate pe grupuri nesemnificative științific și fără o bază medicală solidă. Aceasta promovează utilizarea uleiurilor esențiale produse în România, dar despre care spune că „a protejat sute de mii de oamenii din întreaga lume” de infectarea cu virusul SARS-CoV-2. Ca un adevărat influencer de secol 21, doamna senator lasă urmăritorilor dânsei și linkul către produs. Analizând pagina produsului, nu vom găsi foarte multe informații despre acesta, nu se menționează gramajul, doar prețul și modalitatea de utilizare, unde se recomandă să se achiziționeze câte un flacon pentru fiecare membru al familiei.
„Succesul” și reușita produsului sunt evidențiate și susținute de scorul perfect al celor 548 de recenzii, toate notate cu 5 steluțe[14]. Asta deși, pe pagina de facebook a doamnei Șoșoacă, atunci când urmăritorii dânsei comentează asupra posibilelor contaminări ale multiplelor flacoane achiziționate, asupra seriozității cu care această firmă nu își respectă cumpărătorii, răspunsul dumneaei cere demonstrații pentru acuzele aduse și ar susține în mod subtil, că și de această dată, și pentru aceste contaminări, tot dl Raed Arafat ar fi vinovat.
Doamna senator menționează în această postare și tentativa unui cercetător român, Dr. Virgil Păunescu, de a oferi un vaccin care nu este chiar un vaccin ci mai degrabă un tratament cu administrare nazală: „Dl. Doctor Virgil Păunescu de la Institutul Oncogen din Timișoara, oferă soluția unui vaccin românesc ce se administrează pe cale nazală de care alte țări s-au arătat foarte interesate, mai puțin autoritățile statului român (se pare ca nu este chiar un vaccin, ci un tratament).” Siguranța legată de acest „vaccin”, așa cum face dumneaei în continuare referire la acest timp de tratament, nu este împărtășită de Ministerul Sănătății care menționează în răspunsul său că specialiștii Agenției Naționale a Medicamentului sunt în unanimitate de acord că nu toate medicamentele despre care se afirmă în spațiul public că dau rezultate, sunt eficiente în a proteja sau trata infectarea cu Covid-19. Nici chiar domnul Dr. Păunescu nu are certitudini legate de vaccin, acesta spunând în noiembrie 2021, într-un punct de vedere publicat pe site-ul Academiei de Științe Medicale „că atât noi cât și colegii noștri de la Institutul Cantacuzino mergem înainte și sperăm să vă putem oferi date mai concrete în următoarele săptămâni.” Mai mult de atât, acesta insistă în a comunica faptul că „singura soluție pe care o avem la dispoziție în momentul de față este vaccinarea cu oricare dintre vaccinurile aprobate in UE.” La acest moment, Uniunea Europeană nu a aprobat nici un vaccin ori medicament românesc de protejare sau tratare a infecției cu SARS-CoV-2.
Aceasta promovează posibilul „vaccin” românesc ca neavând oxid de grafen, urmare a unui fake-news propagat masiv în mediul online în vara anului 2021. Articolul care citează un studiu al unui profesor de la Universitatea din Almeria, Spania, susține că „oxidul de grafen” este prezent în vaccinul Pfizer împotriva Covid-19 în proporție de 99%. Studiul doctorului Pablo Campra nu a fost validat de către alți colegi, Universitatea s-a distanțat de document și de concluziile sale, iar experți au confirmat recent că nu există dovezi privind prezența acestor substanțe în vaccinul Pfizer sau oricare alt vaccin prezent pe piața din Europa. Potrivit site-ului
AFP.com, ”În secțiunea de context a lucrării lui Campra, se afirmă că Ricardo Delgado Martín este cel care a solicitat studiul. Delgado este fondatorul La Quinta Columna, un grup critic împotriva COVID care a răspândit informații înșelătoare despre măști și testele PCR și ale cărui afirmații anterioare privind prezența grafenului în vaccinurile COVID au fost demontate de AFP Spania la începutul lunii iunie 2021.”[15]
Văzând sprijinul si argumentele aduse de doamna senator în favoarea medicamentelor și tratamentelor românești nevalidate de instituții ori agenții medicale naționale și internaționale, nu ne rămâne decât să ne întrebăm de ce principalul dumneaei contra-argument împotriva vaccinurilor deja aprobate și folosite la nivel global este cel al perioadei scurte de dezvoltare, testare si aprobare? Al faptului că din cauza acestor etape rapide, riscăm injectarea unor substanțe necunoscute, complicate de menționat și memorat. Oare nu s-ar putea aplica aceleași principii și „vaccinului” ori uleiul esențial românesc? Cel mai probabil, spiritul său naționalist este cel care o motivează să propage idei și convingeri care sunt în strânsă concordanță cu politica formațiunii parlamentare AUR.
Față de domnul Arafat, doamna Diana Iovanovici Șoșoacă a avut în permanență o atitudine agresivă, fiind încă de la începutul pandemiei într-un continuu conflict, adesea în postările și discursurile sale făcând trimitere la acesta, aducându-i injurii.
Pe data de 8 ianuarie 2022, pe pagina sa de Facebook, doamna senator vine cu o postare a cărei descriere este următoarea: „Secretele lui Arafat! Un material foarte interesant de urmărit!”[16]. Este vorba despre un documentar de aproximativ 23 de minute în care sunt prezentate informații despre domnul Arafat, SMURD, traficul de organe și legătura dintre
acestea. Datele sunt prezentate de un fost ofițer CI, însă nu le putem considera corecte, în primul rând pentru că nu cunoaștem sursa acestui videoclip distribuit de doamna Șoșoacă. Nu avem
date despre cei care aduc aceste informații pe care nu le pot susține prin surse și dovezi clare.
Cu toate acestea, videoclipul a strans 221K de vizualizări, 16K de reacții și 1,7K de comentarii, care ne confirmă faptul că această postare a fost primită si acceptată de o masă mare de oameni, fără a verifica informațiile primite. „Este extrem de grav dacă tot ce povestește acest ofițer este adevărat. Cine se considera reprezentant al poporului român trebuie sa intenteze proces acestui șobolan scârbos. Și nu numai lui. Toturor celor implicați în aceste crime organizate.” – o mică parte dintr-un comentariu care ne poate demonstra cele spuse mai sus.
Așadar, prin tehnicile sale de redactare și prin modul în care alege să își transmită mesajul, doamna senator Diana Iovanovici Șoșoacă este un generator de fake news în mediul online. Identificăm în postările sale, dar și în discursuri, un exces de cuvinte cu o mare încărcătură emoțională, care să stimuleze atenția și reacțiile cititorilor, lipsa surselor și dovezilor pentru afirmațiile făcute, abuzul de funcția ”all caps”, de punctuație excesivă (pentru un efect de dramatism), dar și prezența greșelilor gramaticale, de punctuație și ortografie. Scopul mesajelor transmise de doamna Diana Iovanovici Șoșoacă este de a capta atenția publicului și de a-l îndemna să devină o „rezistență națională„ care să țină piept „actului dictatorial nazist” la care sunt supuși.
Comunicarea este cel mai important punct din drumul spre succes, însă dacă nu este înțeleasă poate fi, de asemenea, un punct important spre eșec. Pentru ca o comunicare să fie eficientă trebuie să fie reciprocă, ci nu unilaterală, adică nu înseamnă doar că o persoană trimite un mesaj. „Pentru a fi eficientă comunicarea trebuie să fie ca o autostradă cu două sensuri, care feedbackul circulă permanent din ambele părți”.[17]
Mai mult de atât pentru o comunicare eficientă într-un cadru online nu este suficient doar să vorbești, ci și să demonstrezi. Scopul acestei comunicări este de a arăta urmăritorilor virtuali ceea ce tu ai văzut și ai auzit, să îi faci să simtă ceea ce tu ai simțit. Detaliile relevante, formulate într-un limbaj clar, plin de culoare, constituie cea mai bună cale de a recrea evenimentul așa cum s-a întâmplat.
BIBLIOGRAFIE
- Dale Carnegie, Cum să comunicăm eficient, București, 2020
- John Bennet, 23 Statistici uimitoare despre Internet și social-media în 2021.
- Tănase Tasențe, Comunicarea politică prin Social Media si reacțiile publicului online.
Surse:
- https://www.antena3.ro
- https://www.facebook.com/partidulAUR
- https://www.facebook.com/DianaSosoacaOficial
- https://www.digi24.ro
- https://www.g4media.ro
- https://spiteriavraciului.com
- https://verificat.afp.com
- https://www.washingtonpost.com
[1] Tănase Tasențe, Comunicarea politică prin Social Media si reacțiile publicului online, 12
[2] John Bennet, 23 Statistici uimitoare despre Internet și social-media în 2021, https://ro.wizcase.com/blog/statistici–uimitoare–despre–internet–si–social–media/
[3] https://www.facebook.com/partidulAUR/posts/195859609365002
[4] https://www.facebook.com/partidulAUR/posts/216824500601846
[5] https://www.facebook.com/DianaSosoacaOficial/videos/225435729734838
[6] Digi24, Protestatarii AUR au ajuns la Guvern, după ce au forțat intrarea în curtea Parlamentului și au încercat să intre în clădire, https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/video–membri–si–sustinatori–aur–protesteaza–laparlament–fata–de–adoptarea–certificatului–verde–circulatia–este–blocata–in–zona–1776869
[7] G4media, Protest violent AUR. Protestatarii au rupt poarta și au invadat curtea Parlamentului, unde au vandalizat mașina ambasadei SUA / Jandarmii, fără reacție în fața violențelor, https://www.g4media.ro/liveprotestatarii–au–ajuns–in–piata–victoriei–dupa–haosul–de–la–parlament–unde–au–intrat–in–curte–fara–sa–fie–opritide–fortele–de–ordine–si–au–fortat–intrarea–in–sediul–senatului–masini–vandali.html
[8] Antena3, Protestatarii împotriva legii certificatului verde au spart cordonul de jandarmi şi au forţat intrarea în
Parlament, https://www.antena3.ro/actualitate/protestatari–certificat–verde–fortare–palat–parlament–623550.html
[9] https://www.facebook.com/partidulAUR/posts/222925653325064
[10] https://www.facebook.com/DianaSosoacaOficial/posts/309052257927652
[11] Digi24, Un bebeluș de trei luni a murit de Covid-19, https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/un–bebelus–detrei–luni–a–murit–de–covid–19–1816225
[12] Washingtonpost, A vaccine scientist’s discredited claims have bolstered a movement of misinformation, https://www.washingtonpost.com/health/2022/01/24/robert–malone–vaccine–misinformation–rogan–mandates/
[13] https://www.facebook.com/DianaSosoacaOficial/posts/304712475028297
[14] https://spiteriavraciului.com/products/ellen–oil–abv
[15] Verificat.afp, Vaccinul Pfizer împotriva Covid-19 nu conține oxid de grafen,
https://verificat.afp.com/http%253A%252F%252Fdoc.afp.com%252F9JE28X-1
[16] https://www.facebook.com/watch/?v=440466031087566
[17] Dale Carnegie, Cum să comunicăm eficient, București, 2020, pp 8.
