C. Ioana

Foto: Afiș anti-UE al guvernului ungar: „Stop Bruxelles! Campanie de consultare națională – 2017”. Un cetățean ungur a scris dedesubt cu vopsea albă: „Dar banii îi primiți, nu-i așa?” (sursa aici)

Continuăm astăzi (prima parte aici, a doua aici) prezentarea chestiunii maghiare din perspectiva războiului informațional și al relațiilor extrem de cordiale dintre presa guvernamentală de la Budapesta și presa de la Moscova.

Inițiative de monitorizare a fake news-urilor în țările UE

În intervalul 06.01.2015 – 2019, StratCom, unitate a Serviciului European de Acțiune Externă/European Union External Action Service, a identificat în spațiul european 5.455 de materiale de dezinformare rusească (cifră în creștere), iar rezultatele acestei activități de monitorizare au fost publicate pe site-ul „EU vs Disinfo”. Concluzia generală este că aparatul dezinformării al Federației Ruse este foarte extins și bine organizat, folosind în special social media pentru diseminarea de fake news și prezentarea deformată a problemelor reale.

Experții UE pe linie de dezinformare susțin că atunci când vorbim de Moscova, nu trebuie să uităm că ”trusa sa de instrumente” vizează întotdeauna o încălcare a integrității teritoriale a altor state și nu doar în sens virtual.

Foto: Intensitatea subiectelor fake-news-urilor presei ruse (Sursa aici).

 

Subiectele fake-news-urilor, din perioada mai sus menționată, au reflectat preponderent: războiul din Ucraina – 664; alegerile din țările europene – 548; terorismul – 335; migrația – 332; subiectele anti-Rusia – 235.

 

Imixtiunile Moscovei în alegerile europene

StratCom a rezumat în 10 puncte, pârghiile de influență ale Moscovei din timpul alegerilor europene:

  • dezinfomarea: producerea de știri false sau falsificarea știrilor reale – cea mai cuprinzătoare și răspândită metodă a Kremlinului, care nu se limitează doar la ciclurile electorale;
  • anunțurile politice: cumpărarea de reclame cu profiluri false pentru actori politici selectați;
  • influența emoțională: distribuirea de utilizatori falși, trolli, roboți pentru a influența starea de spirit în cadrul social media sau prin distribuirea email-urilor în lanț;
  • falsificarea identității: folosită nu numai pentru a disemina știri false, ci și pentru metoda phishing (furt de identitate), ceea ce poate echivala cu o hărțuire online;
  • acțiuni de hacking și leaking: spargerea conturilor de utilizatori, publicarea sau falsificarea documentelor găsite acolo;
  • hacking de recunoaștere”: atacuri computerizate asupra instituțiilor statului sau chiar asupra companiilor media;
  • atacuri asupra infrastructurilor: încercări de penetrare a sistemelor de vot electronic ale unei țări, a bazelor de date ale alegătorilor și a rețelelor IT conexe;
  • influențarea elitei: abordarea factorilor de decizie din diferite sectoare prin diferite forumuri și canale;
  • finanțarea unor partide sau campanii de partid: sprijin financiar furnizat de obicei de organizații sau instituții fără conexiuni directe cu Kremlinul;
  • intervenție extremă: acțiuni ce presupun inclusiv violența militară împotriva integrității teritoriale a unor state, daca metodele deja menționate se dovedesc a fi ineficiente.

Propaganda rusă și cazul Ungariei

Foto: metode de influențare ale Moscovei (sursa: aici).

 În ultimii 3 ani și jumătate, au fost identificate un număr de 62 de cazuri de rapoarte de presă legate de fake news/propaganda rusă, având ca subiect Ungaria, care a fost vizată din perspectivă istorică. În aceste materiale, Federația Rusă este prezentată drept o victimă în conflictul ruso-ucrainean, musulmanii sunt distrugătorii viitorului Europei, iar SUA caută influență militară mai mare în Europa de Est.

În data de 08.11.2015, un expert al Institutului Rus pentru Studii Strategice, creat de Vladimir Putin, a vehiculat ideea (prin intermediul unui cont Youtube, ulterior șters) că naționaliștii ucraineni nu au fost niciodată independenți, ci au fost întotdeauna controlați fie de Monarhia Austro-Ungară, fie de Germania fascistă, fie de SUA. Câteva luni mai târziu, portalul pro-Kremlin, hidfő.ru, a anunțat în limba maghiară că SUA vor să forțeze Ungaria să recupereze Kárpátalja/ Transcarpatia/Ucraina Subcarpatică, însă acest lucru ar duce la lupte sângeroase în zona de frontieră a Ungariei.

În toamna anului 2017, Komomomskyka Pravda a publicat un material în care se menționa că Finlanda, Estonia și Ungaria ar fi dispuse să forțeze popoarele fino-ugrice din Federația Rusă să devină independente și să se separe de aceasta. În acest scop, aceste țări ar menține constant sub presiune și influență elita culturală și științifică a comunităților fino-ugrice din Federația Rusă. În plus, în material se susținea că aceste țări și-au apelat rudele îndepărtate să studieze în străinătate, iar apoi să se întoarcă în țara lor natală pentru activități subterane, iar în lumina acestor demersuri, orice cooperare culturală între aceste părți ar fi de fapt o acoperire pentru activități separatiste.

De asemenea, în 2017, propaganda rusească a demarat o campanie de panicare a populației privind teroriștii musulmani. Astfel, site-ul vilaglato.info relata despre o navă care transporta în Grecia solicitanți de azil musulmani, asupra cărora autoritățile au găsit o mare cantitate de arme și muniție. Se sublinia faptul că teroriștii se pregătesc pentru un nou 11 septembrie european, în perioada Crăciunului, doar locația rămânea necunoscută, totuși se aștepta ca incidentul să genereze mii de victime.

La începutul anului 2018, sputnik.hu susținea că Orbán Viktor, într-o analiză, avea dreptate cu privire la George Soros, care cheltuiește mulți bani la Bruxelles și la ONU pentru a le influența deciziile. Site-ul mai sublinia faptul că politica pe termen scurt a UE nu garantează viitorul Europei, ci caută mai degrabă să asigure interesele elitei internaționale. Astfel, George Soros era acuzat că încearcă să reducă toate costurile cu forța de muncă și să limiteze drepturile contractuale ale lucrătorilor. La scurt timp, după aceea, Sputnik News s-a depășit pe sine când ”a aflat” că exista ceva mai rău decât Soros, respectiv SUA, care s-au săturat de criticile Ungariei privind sancțiunile UE împotriva rușilor. Așadar, potrivit Sputnik News, Washingtonul voia să forțeze Guvernul ungar să sprijine aceste măsuri punitive (pe care Budapesta le-a votat întotdeauna), altfel ar fi putut urma o intervenție a SUA și un ”scenariu venezuelean”, ceea ce ”ar fi fost mai rău decât demonstrațiile pe care Soros le organiza”.

Ultimul exemplu de fake news are legătură cu incendiul de la Catedrala Notre-Dame din Paris (aprilie 2019), despre care site-ul ungar de știri Magyar Express a relatat că majoritatea francezilor de dreapta cred că teroriștii au pus focul la catedrală și că mass media franceză de stat a falsificat informații cu privire la acest lucru. Așadar, publicația ungară a precizat că primii pompieri sosiți nu au găsit un incendiu, astfel că au părăsit locul faptei. Se pare că această relatare de proveniență ungară a făcut parte dintr-un efort internațional de dezinformare, deoarece aceste teorii ale conspirației au vizat întreaga Europă, iar colecția de 33 de articole conexă acestui subiect poate fi găsită pe site-ul StratCom – ”EU vs Disinfo” (aici și aici).

 Denigrarea UE și îndoctrinarea guvernamentală din media ungare via Moscova

Foto: Campanie guvernamentală ungară cu următorul mesaj: „Nu-l lăsa pe Soros să râdă la urmă!”

 Potrivit unui contract semnat de Cancelaria Premierului Ungar și Gyula Balásy, proprietarul companiilor ungare: New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. și Lounge Design Szolgáltató Kft., în primul trimestru al anului 2019, au fost cheltuiți 10 miliarde de forinți (35,8 milioane de dolari) pe afișe cu George Soros și Jean-Claude Juncker, acesta fiind al treisprezecelea contract de acest fel dintre guvernul Orbán și Gyula Balásy pentru afișe ”informative” (sursele aici și aici). Companiile lui Balásy, implicate în achizițiile publice ale Nemzeti Kommunikációs Hivatal/Oficiul Național de Comunicare/NKH, care se află în subordinea Cancelariei Premierului Ungar, au lansat o campanie de afișe anti-UE, cu portretele lui Jean-Claude Junker și George Soros, intitulate ”Stop Bruxelles!”, în timp ce se proclama ”Anul familiilor și planul de acțiune al guvernului pentru protecția familiilor”. Astfel s-a arătat că un antreprenor neguvernamental, în vârstă de 40 ani, în persoana lui Balásy Gyula, poate cheltui oricât din banii publici pentru a promova mesajul actual al Fidesz către alegători. De reținut faptul că, pentru 2019, Guvernul Orbán a alocat peste 32 de miliarde de forinți, din banii publici, pentru comunicări politice (sursa: aici și aici).

Gyula Balásy (născut în 1979, în Zirc, județul Veszprém, de formație economist) activează alături de Fidesz încă din 2005, de la prima campanie de ”consultare națională”/”Nemzeti konzultáció”. Din 2016, New Land Media Kft, compania deținută de Gyula Balásy, a devenit brusc agenția numărul unu a propagandei proguvernamentale (sursa: aici).

Foto: Gyula Balásy „împăratul comunicării guvernamentale” (sursa alfahir.hu).

Oficiul Național de Comunicare/NKH a organizat licitații în 2016 și 2017 și nu a surprins pe nimeni faptul că suma de 24,7 miliarde de forinți a fost acordată companiilor ai căror proprietari sunt apropiații politicienilor importanți din Fidesz. În context, companiilor New Land Media Kft. și Lounge Design Kft  le-au fost atribuite contracte în valoare totală de 14,18 miliarde de forinți (51 milioane de dolari), inclusiv un contract de circa 1 miliard de forinți (3,6 milioane de dolari) din partea Serviciului Poștei Ungare pentru gestionarea sistemului de comunicații și un contract de 3 miliarde de forinți (11 milioane de dolari) pentru activitatea de agent media pentru Agenția Ungară de Turism, pe plan intern și extern. De asemenea, Banca Națională a Ungariei/MNB i-a acordat companiei New Land Media un contract privind sistemul de comunicații, în valoare de 450 de milioane de forinți (1,6 milioande de dolari), în martie 2017. De asemenea, în această perioadă, Cancelaria Premierului Ungar a oferit companiilor lui Balásy contracte în valoare de 7,87 miliarde de forinți (28 milioande de dolari) și 1,94 miliarde de forinți (7 milioane de dolari). (sursa: aici).

În ultimii doi ani, guvernul ungar a cheltuit 56,6 miliarde de forinți (203 milioane de dolari) pe campaniile sale anti-Soros și anti-UE, ceea ce reprezintă 25% din ceea ce guvernul a alocat școlilor gimnaziale ungare pentru anul 2018. Astfel, fiecare cetățean, inclusiv nou-născuții, au contribuit cu circa 5.600 de forinți (20 de dolari) la propagarea minciunilor inventate de regimul Orbán pentru a se menține la putere.

 Publicitatea – afacere importantă în Ungaria lui Orbán

În noiembrie 2018, 444.hu a raportat că guvernul ungar este de departe cel mai mare client al serviciilor de publicitate (potrivit raportului anual al CANnual Report privind piața publicității regionale). Conform raportului agențiilor de publicitate independente din Europa Centrală și de Est: Statul ungar cheltuiește 32 milioane de euro pe publicitate, de două ori mai mult decât  Magyar Telekom – cu un buget de 15 milioane de euro alocat publicității, iar agențiile de publicitate ale lui Balásy Gyula sunt principalele beneficiare ale campaniilor de afișaj, din ultimii doi ani, practic, toate afișele anti-Soros și anti-migrație fiind furnizate de aceste companii.

Nu mai există nicio țară din această regiune în care statul să se claseze printre primii consumatori de publicitate.

Pe lângă propaganda vizuală, îndoctrinarea guvernamentală masivă continuă în presă, la radio și la televizor, dar și pe site-urile finanțate de guvern. Articolele ce apar în publicațiile asociate Fidesz-ului înfățișează jumătatea vestică a UE drept o societate destinată dispariției, iar elita UE ca promotoare a imigrației, care va conduce la căderea Europei. Chiar și un observator ocazional poate să realizeze că tabloul pictat de guvernul Orbán este dezechilibrat.

 Abordările anti-UE din media proguvernamentale ungare

Foto: premierul Ungariei Viktor Orban îl întîmpină pe președintele rus Vladimir Putin, cu ocazia sosirii acestuoa la Budapeste, 30 octombrie 2019 (sursa: apnews).

În perioada 01-31.01.2019, în cadrul unui studiu vizând atitudinea față de UE a 13 entități media proguvernamentale, cercetătorii de la Political Capital au identificat, utilizând instrumentul de monitorizare a social media, ZoomSphere, 713 de articole pro-Fidesz și pro-ruse, partajate cititorilor prin intermediul platformei Facebook. Pe lângă entitățile media deja cunoscute: 888.hu, Origo, Magyar Idők, Hír TV, Figyelő, Pesti Srácok, Magyar Hírlap, Mandiner și Hirado.hu, cercetătorii de la Political Capital au inclus și o serie de site-uri pro-ruse necunoscute încă: Leleplező Friss Hírek (care preia articole din Világ Figyelő/Observatorul Mondial), News Front Magyarország (despre care s-a vehiculat că este asociat serviciilor secrete rusești), Balrad.ru (care se autodefinește drept ”publicație de stânga radicală”) și Moszkvater.com (înființat de Gábor Stier, fost redactor străin pentru Magyar Nemzet, iar în prezent redactor al Magyar Hang).

În cadrul studiului, fiecare articol a fost etichetat drept ”critic” sau ”neutru” față de UE, în funcție de registrul în care a fost redactat materialul, astfel rezultând 3 categorii:

  • articole care au avut ca scop influențarea negativă a percepției publicului privind UE;
  • articole care nu au prezentat punctele de vedere ale părții adverse sau acestea au fost subreprezentate în mod disproporționat;
  • articole care conțineau dezinformări crase sau pretenții nefondate.

 

Astfel, dintre articolele supuse analizei, au fost identificate 540 de articole critice la adresa UE (76% din total) și 173 de articole care au prezentat în registru neutru UE (24% din total).

Proporția articolelor critice la adresa UE din media analizate este următoarea: 1. Leleplező Friss Hírek – 23/91%; 2. 888.hu – 111/86%; 3. Origo – 60/85%; 4. Magyar Idők – 89/81%; 5. Hír TV – 49/80%; 6. Figyelő – 33/79%;7. Pesti Srácok – 125/75%; 8. News Front Magyarország – 4/75%; 9.Magyar Hírlap – 104/72%; 10. Mandiner – 25/68 %; 11. Hirado.hu – 81/54%; 12. Bal-rad – 4/50%; 13. Moszkvater.com –5/20%.

  • Cele mai frecvente subiecte ale articolelor critice la adresa UE au vizat: migrația – 36%; elita UE – 20%; George Soros – 18%; statul de drept – 10%; liberali de stânga – 8%.
  • Cele mai vehiculate subiecte ale articolelor, în registru neutru la adresa UE, au fost: Brexit – 61%; președinția României – 7%; migrație – 6%; politică externă – 6%; statul de drept – 4%.

În urma analizării celor 713 de articole s-a ajuns la concluzia că nu există o diferență semnificativă între publicațiile ungare de dreapta ale Fidesz și site-urile declarate pro-ruse sau cele finanțate de Federația Rusă, în ceea ce privește caracterizările negative la adresa UE.

Concluzia este că imperiul mass media guvernamentale din Ungaria, susținut din banii publici, este profund anti-UE, deși primește finanțare UE, iar acest lucru se întâmplă în concordanță cu aspirațiile Federației Ruse. Populația ungară care se bazează pe aceste surse de știri va putea fi lesne îndoctrinată politic, neavând repere informaționale reale în plan intern și extern, fiind beneficiara unei imagini distorsionate asupra lumii din vestul Ungariei și asupra țărilor UE în general (sursele aici, aici și aici).

*Articol de C. Ioana, expert LARICS pe problematica maghiară şi masterandă în cadrul programului de Studii de Securitate al Universităţii din Bucureşti.