2018-07-16

Manipularea prin tăcere a presei ruse

Radu Cupcea*

f1

Ca să dovedim tăcerea stupefiantă a Federației Ruse după episodul scandalos de anulare a rezultatelor alegerilor pentru primăria Chișinăului am decis să realizăm o revistă a presei ruse din Federația Rusă și din Republica Moldova. Perioada aleasă – 25.06.2018 – 13.07.2018 – nu este întâmplătoare. 25 iunie 2018 este data când  Curtea Supremă de Justiție a Republicii Moldova a confirmat deciziile instanțelor anterioare prin care au fost invalidate alegerile pentru funcția de primar al municipiului Chișinău.

RIA Novosti, agenția publică de știri și informații social-politice, economice și financiare din Moscova, a redat subiectul fără să critice acțiunea, cum probabil se întâmpla dacă învingea Ion Ceban. În prima zi a publicat două știri despre faptul că alegerile din capitala R. Moldova au fost declarate de către Curtea Supremă de Justiție a R. Moldova nule. În total agenția rusă a publicat în intervalul studiat în jur de 6 știri cu referire la anularea scrutinului și protestele ulterioare. În niciun articol nu am găsit vreo referire la președintele Partidului Democrat din Moldova, Vladimir Plahotniuc, cel care guvernează de facto republica, decât următoarea remarcă: „Partidul Democrat, la fel ca și partidele lui Năstase și Sandu, optează pentru integrarea europeană. Dar aceste trei forțe se bat pentru același electorat și se consideră rivale”. Restul știrilor sunt despre Igor Dodon (8 articole), despre Transnistria (2 articole) Premierul Pavel Filip (4 articole care redau acuzațiile aduse de Filip Uniunii Europene după ce aceasta a decis să anuleze orice plată de asistență macrofinanciară pentru R. Moldova).

f2

Sursa foto: captură ria.ru

 Kommersant.ru a publicat în această perioadă patru știri despre anularea alegerilor. Niciun rând critic la adresa actualei guvernări. Doar într-un singur articol, „Europa degustă democrația moldovenească (rus. Европа дегустирует молдавскую демократию)”, autorii o citează pe deputata comunistă Inna Șupac după o vizită efectuată la Bruxelles. Conform spuselor doamnei Șupac, la Bruxelles, există două grupuri diferite: „unul crede că trebuie acționat ferm pentru a reîntoarce Republica Moldova la democrație iar celălalt crede în argumentul lui Vladimir Plahotniuc, citez, partidul său este singurul care poate continua parcursul European și poate rezista președintelui rus Vladimir Putin”. În rest, doar știri ce redau fidel declarațiile lui Igor Dodon.

f3

Sursa foto: captură kommersant.ru

Publicații mari precum Vedomosti, Izvestia, nu au pomenit nimic despre alegeri sau despre viața politică de la Chișinău, pe când agenția de presă Regnum duce o bătălie cu România și Uniunea Europeană. Titluri precum „Moldova și România: rasismul, memoria scurtă și degradarea morală” sau „Moldova ar trebui să sufere: UE a oprit finanțarea”, au invadat paginile site-ului de știri.

Doar două știri au relatat, sumar, ce s-a întâmplat la Chișinău. Una din ele făcea referire la constituirea unei mișcări de rezistență a opoziției și societății civile împotriva lui Vladimir Plahotniuc și Igor Dodon. Nimic despre cauza protestului îndreptat împotriva celor doi. În toată perioada analizată au publicat 24 de articole cu referire la Republica Moldova, din care două erau atacuri la adresa unirii R. Moldova cu România, patru relatau reacția negativă a UE asupra evenimentelor legate de anularea alegerilor, trei despre Transnistria și două despre Igor Dodon.

În același timp, publicațiile ruse de la Chișinău, exceptând Sputnik Moldova care este o mașinărie de știri, au fost apatice, pe alocuri dezinteresate, șovăielnice în ce privește responsabilitatea actualei guvernări de cele întâmplate. Unele din ele au lăudat realizările lui Pavel Filip.

 RTR Moldova a realizat în perioada 25.06.2018, ziua în care Curtea Supremă de Justiție din Republica Moldova a menținut decizia de a anula alegerile din Chișinău, până astăzi, în jur de 15 știri despre Andrei Năstase și anularea scrutinului. Majoritatea au redat întâmplări de pe agenda opiniei publice, declarații ale membrilor Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, în special cele menite să liniștească publicul rus. La Chișinău nu se protestează pentru nicio „unire”. Acestea sunt niște fleacuri, cam asta au transmis câteva posturi ruse. Un exemplu este știrea despre interviul pe care liderul PPDA la oferit televiziunii ruse TvRain „Năstase, despre zvonurile că ar vrea Unirea: Aiureli! Îmi iubesc țara Republica Moldova”.

f4

Sursa foto: captură RTR Moldova

În aceeași perioadă lui Igor Dodon sau PSRM-ului le-au fost dedicate peste 15 știri pozitive: „Dodon pleacă la Bruxselles” (știrea redă declarațiile unui europarlamentar, iar în plus cum va trebui președintele să răspundă la întrebări foarte „dure” adresate de aleșii europeni); „Recep Erdogan a câştigat din primul tur alegerile prezidenţiale din Turcia. Igor Dodon îl invită în Republica Moldova”; „Igor Dodon și soția sa, în primul rând la inaugurarea președintelui Turciei, Recep Tayyıp Erdoğan” ș.a.m.d. Numai știri pozitive în care Dodon face sau hotărăște chestiunile zilei pentru Republica Moldova. La fel de răsfățați de jurnaliștii ruși de la RTR sunt și membrii Partidului Democrat din Moldova. Despre aceștia și acțiunile lor identificăm în jur de 28 de apariții. Niciuna nu critică decizia de anulare a alegerilor. Ba dimpotrivă, una din ele redă integral mesajul transmis de președintele Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, care critică decizia Parlamentului European de a bloca finanțarea Republicii Moldova „Vlad Plahotniuc: Prin votul de ieri din Parlamentul European s-a dat semnalul că cetățenii moldoveni nu sunt tratați în mod egal”. În urma analizei noastre desprindem faptul că Plahotniuc și colegii săi de guvernare sunt menajați de către postul rusesc.

 Komsomolskaya Pravda, ediția din Republica Moldova, nu critică nici ea anularea alegerilor din capitala Republicii Moldova. Dacă despre opoziție relatează știri ce sugerează că liderii săi sunt divizați și puși pe scandal „Андрей Нэстасе и Майя Санду решили „кинуть” ЛДПМ и молдавских либералов?, trad. Andrei Năstase și Maia Sandu au decis să „arunce” PLDM și liberalii moldoveni?)” sau „Дорин Киртоакэ меняет ориентацию: Майя Санду и Андрей Нэстасе его отвергли – пора ехать в Кремль!, trad. „Dorin Chirtoacă se reorientează: Maia Sandu și Andrei Năstase l-au respins: e timpul să meargă la Kremlin!”, ultimul fiind o ironie la adresa liberalilor care au scăzut în preferințele alegătorilor pro-europeni, despre democrați și Plahotniuc numai de bine. Lângă știrile cu realizări ale executivului se strecoară și câte o declarație a liderului majorității, oligarhul Vlad Plahotniuc, pe care autorii ruși nu-l numesc așa aproape niciodata. Exemplele ne sunt la îndemână: „Плахотнюк: Резолюция, созданная Майей Санду и Андреем Нэстасе против граждан Молдовы, не достигнет своей циничной цели, чтобы граждане пострадали в финансовом плане, trad. Plahotniuc: Rezoluția creată de Maia Sandu și Andrei Năstase împotriva cetățenilor moldoveni, nu-și va atinge scopul cinic”.

f5

Sursa foto: captură kp.md

Articolul debutează cu asigurarea că „Partidul Democrat își menține angajamentul față de procesul de reformă și introducerea bunelor practici occidentale”. Apoi, în aceeași publicație, urmează un alt material în care Igor Dodon îl acuză pe Năstase că a încălcat legea electorală intenționat pentru a se victimiza ulterior, „Президент Молдовы: Очевидно, что Андрей Нэстасе нарушал законодательство о выборах преднамеренно, trad. Președintele Republicii Moldova: Este evident că Andrei Năstase a încălcat în mod intenționat legislația privind alegerile”. Jurnaliștii ruși de la Chișinău înțeleg foarte bine faptul că binomul Plahotniuc-Dodon există, funcționează și acționează împotriva unor reforme adevărate sau a unei apropieri de Uniunea Europeană. Acest fapt explică și atitudinea lor atât de îngăduitoare față de actualul regim politic. Orice persoană neutră care va citi presa rusă din Republicii Moldova va înțelege că ostilitatea ei se îndreaptă spre lideri precum Maia Sandu, Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Mihai Ghimpu și în niciun caz împotriva lui Vladimir Plahotniuc, Andrian Candu, Pavel Filip sau Iurie Leancă.

Un alt ziar rusesc foarte accesat în Republica Moldova, publicația Аргументы и факты в Молдове (trad. Argumente și fapte), are paginile acoperite cu știri și reacții din partea președintelui pro-rus Igor Dodon și a deputatului socialist Bogdan Țîrdea. Publicația nu prea scrie despre democrați nici de bine, nici de rău. În ultima apariție îl pune pe Plahotniuc în aceeași oală cu opoziția pro-europeană. Ultimul titlu în acest sens sună asa: „Jocul Partidului Democrat cu Departamentul de Stat”. Articolul nesemnat subliniază faptul că Plahotniuc îndeplinește comenzile Statelor Unite și întărește, cu privire la anularea alegerilor, poziția lui Năstase la alegerile din toamnă. Critică faptul că Uniunea Europeană a tăcut atunci când Renato Usatîi a fost scos din cursa prezidențială sau Inna Popenko din cea locală și acuză de toate intrigile din Republica Moldova, Washingtonul.

Concluzii: presa rusă s-a făcut că nu vede invalidarea de la Chișinău

Concluziile sunt clare și trebuie să ridice semne de întrebare. De ce presa rusă a „ratat” un subiect atât de gras precum identificarea vinovaților de invalidarea alegerilor de la Chișinău? De ce a tăcut și tace despre Vladimir Plahotniuc sau Partidul Democrat care ar fi, chipurile, principalul obstacol al Rusiei în Republica Moldova? Presa rusă nu a făcut o campanie de presă din asta, cu puține excepții nici nu a menționat subiectul sau nu a subliniat gravitatea lui. Cu atât mai puțin a încercat să identifice și să critice vinovații. Critic a vorbit mai mult despre UE, NATO, America și România decât despre guvernarea de la Chișinău sau de majoritatea politică sub care s-a întâmplat invalidarea primarului ales.

În realitate, este ceva foarte putred în Republica Moldova….

 

*Radu Cupcea este doctorand la Universitatea din Bucureşti şi cercetător la Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale „Ion I.C. Brătianu” al Academiei Române.